Afgelopen maand werd bekend dat het grootste cruiseschip te wereld gebouwd gaat worden. Aan boord passen 3600 passagiers en het schip krijgt minstens 16 dekken. En dat roept vragen op, want is dit nog wel veilig? Bij de ramp met de Costa Concordia waren 3216 passagiers aan boord en vielen er 32 doden na een simpele aanvaring.
De internationale website gCaptain interviewde diverse directeuren van cruisecompagnies en ook zij maken zich zorgen. Het grootste probleem is het management. Want hoe zorg je bij een ramp ervoor, dat iedereen direct geïnformeerd wordt en weet wat hij/zij moet doen? En kan een kapitein zo’n groot schip nog wel besturen?
Op dit moment zijn er geen regels voor een maximale afmeting van schepen. Zolang het drijft, mag je ermee varen. De schepen zijn inmiddels zo groot, dat ze nog nauwelijks kunnen aanleggen in normale havens en dus moeten uitwijken naar industriehavens zoals Rotterdam. Ook wordt er vaak geankerd voor de kust van een Middellandse zeedorp, wat leuk klinkt voor de passagiers die met bootjes naar de haven worden gebracht, maar voor de mensen op een strand of die in het dorp wonen, is het geen mooi uitzicht.
De discussie wordt nu aangezwengeld, maar uiteindelijk draait het om geld. Dus wellicht worden de boten nog wel een slagje groter in de toekomst en worden de cruiseschepen, groter dan een gemiddeld dorp in Drenthe.