AIS is het systeem waardoor schepen gevolgd kunnen worden, het is de opvolger van radar. Meer dan 70.000 boten in 100 landen gebruiken het systeem. Maar AIS blijkt niet zo goed te werken als gehoopt, blijkt uit onderzoek van gCaptain. Op de AIS, die bijvoorbeeld via Marinetraffic is te volgen, blijken vreemde spookschepen te verschijnen. Zo spotte de site in de afgelopen zes maanden een ferry op weg naar Noord Korea en een sleepboot die binnen twee minuten van de Mississippi rivier voer naar Dallas.
Het opvallendste was een nep Italiaans jacht dat PWNED heette, hackerstaal voor ‘in de maling genomen’. AIS wordt dus gehacked door grapjassen en dat is niet zo best, want het systeem moet de veiligheid op het water verhogen. Schepen kunnen via het systeem zien wie er voor- en achter hen vaart. In Nederland gebruikt de binnenvaart het systeem vaak om te zien of er wachttijden zijn bij sluizen en zo hun route te bepalen.
De havenautoriteiten maken zich nog niet zoveel zorgen. “Een tanker extra is niet zo erg. Stel er staan opeens tien of twintig nepschepen op de AIS, dan krijgen we een probleem.”
Overigens is het niet duidelijk hoe de hackers de valse signalen versturen. Een AIS-zender kost minstens 700 euro, dus dat is een dure hobby. De Amerikaanse marine houdt de zaak in de gaten.
4 reacties
Leuk, maar volgens mij hebben ze alleen de feed naar marinetraffic.com gefaked. Dat is redelijk simpel te doen, en marinetraffic zou de “feeders” die dit soort dingen doen makkelijk kunnen verwijderen. Vergelijk het met defacements op Wikipedia.
Als dat zo is dan heeft het verder weinig te maken met het daadwerkelijke AIS systeem, dat is van schip naar schip. De AIS zenders die je in de winkel kan kopen zijn voorzien van een interne GPS waarvan dus de positie niet te manipuleren is. Je moet de volledige firmware van zo’n ding vervangen om een fake positie door te geven.
gCaptain heeft dat artikel trouwens ook maar overgeschreven van Bloomberg, en die zullen het wel weer van Trend Micro hebben. Security leveranciers hebben natuurlijk wel baat bij het opschroeven van “ellende”…
hoeft niet gefakt te zijn in stellendam liggen 3 binnenvaart-bunkerschepen en een tankschip die perfect de ais ingesteld hebben staan maar we vinden ze op de site van marine traffic vaak heel ergens anders terug
een boot lag een week op het noorder eiland in rotterdam, in gorkum en later op 30 mijl uit de kust bij hoek van holland
regelmatig lijkt het ook of ze ergens in de europoort liggen, terwijl op de ais van andere schepen ze gewoon afgemeerd in de haven liggen maar als ze dan gaan varen zijn ze volgens marinetraffic ineens weer in stellendam!
wat wel fout is, is dat je zelf je mmsinr kunt invullen op je ais en als je dat doet kan je doen als of je een ander schip bent !
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.marinetraffic.iais