Stem mee op de beste donateur van de KNRM

0

Op 21 februari staat de uitreiking gepland van de Gouden, de Zilveren en de Bronzen Wimpel 2013. Prijzen voor bedrijven, organisaties en particulieren die zich op een opvallend lovenswaardige wijze hebben ingezet voor de reddingmaatschappij KNRM.

Breng hier uw stem uit.

Daarbij gaat het níet om operationele inzet, maar om zaken die naamsbekendheid, goodwill en inkomsten (in natura) betreffen. De uitreiking vindt plaats in het Palace Hotel in Noordwijk aan Zee, de winnaar van de allereerste Zilveren Wimpel (2011).

Bij de nominatie wordt gekeken naar:

  • Uniciteit van het initiatief
  • Diversiteit in aanbod (bedrijven, organisaties en particulieren)
  • Combinatie van arbeidsintensiteit en hoogte van de bijdrage
  • Staat 2013 op zich of heeft de initiatiefnemer een langere band met de KNRM?

Uit het grote aanbod van initiatieven is voor 2013 de volgende voorselectie gemaakt:

  1. Stichting West Coast Challenge
    De Stichting West Coast Challenge organiseert jaarlijks het gelijknamige sportevenement, waarvan de opbrengst ten goede komt aan de KNRM. De West Coast Challenge is een extreem outdoor-event, waarbij de deelnemers zich laten sponsoren ten bate van de KNRM. De initiatiefnemers Walter Pennekamp en Raimond Schikhof zijn niet alleen belast met de organisatie van het evenement, ze nemen ook zelf deel. Jaarlijks levert de WCC de KNRM enkele duizenden euro’s op.
  2. Oranje Casino
    Het online-gamebedrijf Oranje Casino doneerde twee jaar geleden de reddingboot Oranje (station Veere). In 2013 kon opnieuw een reddingboot van de Nikolaas-klasse worden gebouwd dankzij een genereuze donatie van Oranje Casino. Deze reserve-reddingboot zal in het gehele land worden ingezet in geval een reddingboot van hetzelfde type voor onderhoud (tijdelijk) uit dienst is. Dergelijke reddingboten kosten ruim € 200.000,- per stuk.
  3. De heer A. Rolloos
    De heer Rolloos uit Rotterdam is 81 jaar en haalt structureel oud papier op ten bate van de KNRM. Jaarlijks versleept hij ruim 10.000 kilo oud papier. Als zeer trouwe Redder aan de wal (58 jaar donateur!) besteedt hij de opbrengst van zijn vele werk met graagte aan de KNRM.
  4. Piet Paulusma
    SBS-weerman Piet Paulusma is een uiterst drukbezet man. Niettemin probeert hij altijd ruimte in zijn (uitzend)schema’s te maken als de KNRM een beroep op hem doet. In zijn dagelijkse weerpraatjes besteedt hij meerdere keren per jaar aandacht aan de KNRM, waarbij hij ook steevast een oproep doet de KNRM te steunen. Dergelijke items worden doorgaans door ongeveer 1 miljoen mensen bekeken! Op welke wijze hij aandacht besteedt aan de KNRM, laat hij aan de KNRM. Om zo het resultaat voor de KNRM (naamsbekendheid) maximaal te laten zijn. Vaste prik is een reclame-item over de Nationale Reddingbootdag, de jaarlijkse open dag van de KNRM.
  5. Boot Holland
    Boot Holland is één van de grote watersportbeurzen in Nederland. Al sinds jaar en dag wordt de KNRM daar met open armen ontvangen, zonder dat daar een financiële vergoeding vanuit de KNRM tegenover staat. Deelname aan de beurs is voor de KNRM geheel kosteloos. Voor de KNRM is dit belangrijk. Deelname tegen commercieel tarief is voor de KNRM niet haalbaar, maar tegelijkertijd wil de KNRM het evenement graag benutten om een contactmoment te hebben met de achterban. Én om nieuwe donateurs in te schrijven.
  6. Katwijk Chemie
    De meest onzichtbare sponsors van de KNRM zijn de werkgevers van de vrijwilligers. De werkgevers staan in werktijd hun werknemers af aan de KNRM. Met mogelijke inkomstenderving en/of organisatorisch ongemak tot gevolg. Katwijk Chemie is daarbij een uitschieter. Bij het chemiebedrijf werken vijf bemanningsleden van de Katwijkse reddingboot De Redder. Voor een commercieel bedrijf is het een unicum dat vijf werknemers bij alarm hun werk per direct neer mogen leggen.
  7. Pon
    De KNRM mag zich al geruime tijd verheugen in warme banden met de Pon Bedrijven. Jaarlijks doneert het bedrijf een vaste bijdrage van € 40.000,-. Daarnaast kocht Pon Power in 2013 een tafel op het Reddersgala, goed voor een bijdrage van € 7.500,-. Terwijl óp het gala ook nog een spontane gift van € 1.000,- werd gedaan. Maar de Pon Bedrijven doen méér dan het geven van giften. Zo stuurde SEAT (één van de automerken van Pon) in 2013 een digitale mailing naar al haar klanten, met daarin het verzoek donateur te worden van de KNRM.
  8. Olde Jongens Krentenbrood
    Dit koor uit Steenwijk/Giethoorn e.o. doneert bij elk optreden een vast, substantieel deel van hun gage rechtstreeks aan de KNRM. Daarnaast laat de groep tijdens elk optreden het collectebootje voor de KNRM rondgaan.
  9. YSY Ronde om Noord-Holland
    De traditionele zeilwedstrijd Ronde om Noord-Holland wordt georganiseerd door de Stichting YSY Ronde om Noord-Holland. Voorafgaand aan de race betalen de deelnemers ‘statiegeld’ voor hun startnummers. Na afloop van de race kunnen de deelnemers kiezen: Men vraagt het geld terug of doneert het aan de KNRM. Jaarlijks levert dit een kleine tweeduizend euro op, plus het feit dat de deelnemers van de race door de organisatie worden gewezen op het belang van de KNRM.
  10. Vlootschouw Commissie Den Oever
    Tijdens de Flora- en Visserijdagen in Den Oever worden traditioneel collectebusjes uitgezet op de deelnemende vissersschepen. Bezoekers van die schepen wordt gevraagd een bijdrage te doen voor het reddingwerk. Jaarlijks levert dat tussen de € 2.500,- en € 4.000,- op voor de KNRM.

Reageren