Heeft goederentransport per zeilschip een toekomst?

1

We kennen inmiddels allemaal de Tres Hombres, het zeilende vrachtschip van drie jonge ondernemers uit Den Helder. Maar ook in Frankrijk zijn ze benieuwd naar het ecovriendelijk vervoeren van vracht. Afgelopen week hielden kopstukken uit de Franse maritieme wereld een overleg in Bretagne over goederentransport per zeilschip.

Maar liefst negentig procent van het goederentransport gaat over zee en met de almaar duurder wordende stookolie, zijn rederijen naarstig op zoek naar alternatieven. Maersk bouwt grotere schepen, andere rederijen kiezen ervoor langzamer te varen. Tijdens het overleg kwam echter naarvoren, dat als we vracht per zeilschip willen vervoeren, we eerst voor geschikt personeel moeten zorgen. De huidige opleidingen leveren vaklui voor de traditionele vaart af, niet voor zeilschepen. En mensen die professioneel zeilen, zijn vaak wedstrijdzeilers in kleine bootjes, wat heel anders is als op een groot vrachtschip maanden op zee bivakkeren.

De mannen op het overleg waren niet tegen het idee om vracht onder zeil te vervoeren, maar willen dan wel dat het goedkoop, betrouwbaar en veilig gebeurd. Daar valt nog veel aan te sleutelen. Deze week werd bekend dat Tres Hombres aandelen gaat uitgeven en al eerder werd gesproken over een tweede schip in de vaart. Dus wellicht kunnen zij het goede voorbeeld geven op transatlantische routes met duurzame producten.

Voor de massale consumptie lijnen vanuit Azië is het wellicht nog te vroeg om over zeilvracht te spreken, maar wanneer de zeiltechnieken gemoderniseerd worden is het wellicht een goede vervanger van de vervuilende containerschepen van dit moment.

Wat vindt u? Heeft goederentransport per zeilschip een toekomst? Vertel het in de comments onder dit artikel.

Zeilend vrachtschip Tres Hombres

1 reactie

  1. De huidige opleidingen leveren vaklui voor de traditionele vaart af, niet voor zeilschepen???

    Hier spreken mensen die niet thuis zijn in de zeevaartopleidingen! De Enkhuizer Zeevaartschool levert al 35 jaar gekwalificeerde bemanning voor zeilschepen. Nederland is het enige land binnen de IMO dat aparte vaarbevoegdheden voor zeilschepen uitgeeft.

Reageren