?>

Klassieke jachten verzamelen tijdens eerste Feadship Heritage Fleet

0

De Feadship Heritage Fleet heeft een rendez-vous georganiseerd voor al haar klassieke jachten in het weekend van 28 juni. Met een knipoog naar de ‘roots’ van deze vloot, vond dit evenement plaats bij de Feadship scheepswerf in Aalsmeer.

Het indrukwekkende aantal van achttien klassieke jachten arriveerden ‘thuis’ bij de Feadship scheepswerf op vrijdag 27 juni, een heuse uitdaging voor de vrijwillige havenmeester. “Slechts zes van de aanwezige achttien jachten waren al lid van de Feadship Heritage Fleet vereniging. Niemand van Feadship heeft ooit zoveel van de eigen ‘heritage’ tegelijkertijd bij elkaar gezien” zei voorzitter Victor Muller trots, “deze unieke bijeenkomst is bekroond met maarliefst elf nieuwe inschrijvingen voor lidmaatschap. Telkens wanneer een eigenaar zich ter plekke inschreef, klonk de hoorn van MY Katja.”

Onderdeel van het programma op de vrijdagavond was de doop van MY Katja (1966) na een vier jaar lange refit in Friesland. Deze ceremonie was de opening voor de ‘yacht hop’, waarbij alle deelnemers een kijkje aan boord van elkaars Feadship konden nemen.

Bestuur

De volgende ochtend vond de eerste ALV van de Feadship Heritage Fleet plaats in wat ooit de zeilmakerschuur van de scheepswerf was. Het oprichtingsbestuur van de vereniging werd officieel geïnstalleerd als bestuur, en het huishoudelijk reglement met daarin de lidmaatschapscriteria werd bekrachtigd. Tevens werden nieuwe evenementen gepland en potentiële sponsoren in kaart gebracht. Afsluitend presenteerde verenigingssponsor Pantaenius Jachtverzekeringenhaar speciale FHF verzekeringspolis aan de leden.De vergadering werd gevolgd door een vermakelijke presentatie over de geschiedenis van de werf door Feadship’s eigen archivaris met leuke anekdotes en historisch fotomateriaal. De ochtend werd afgesloten met een indrukwekkende rondleiding over de huidige Feadship scheepswerf in Aalsmeer.

Rally
Alle klassieke jachten voeren vervolgens uit voor het middagprogramma: de ‘FHF yacht rally’, waarin deelnemers, door allerlei opdrachten uit te voeren, punten konden verdienen en daarvan ’s avonds een winnaar bekend werd gemaakt.Eindlocatie van de rally was, geheel passend, het historische Fort Kudelstaart, gebouwd tussen 1881 en 1914 als verdedigingslinie voor Amsterdam en vandaag de dag op de UNESCO werelderfgoedlijst. Een rondleiding door het fort werd afgesloten met een Krug champagneproeverij. Buiten stond een barbecuebuffet klaar met uitzicht op de jachten.

“Dit evenement was exact wat wij ervan gehoopt hadden: relaxed, gepassioneerde eigenaren en bovenal fantastisch mooie schepen”, concludeerde Muller, “belangrijker nog, het verpletterende deelnemersveld bevestigt ook de interesse in Nederland voor een club als deze, en het bezit van deze bijzondere jachten te vieren. Dit laatste was de hoofdreden van de oprichting, vorig jaar april”.

“Drieëndertig leden in het eerste jaar is geweldig”, blikt Muller terug, “dit is echter nog maar het begin. Er varen nog veel meer klassieke Feadships rond in Nederlandse en internationale wateren. Deze eigenaren willen wij ook graag bereiken en uitnodigen voor lidmaatschap van deze bijzondere ‘heritage’ club”.

Roode Leeuw

De Feadship Heritage Fleet is opgericht op 13 april 2013 in café De Roode Leeuw in Amsterdam – de plek waar de First Export Association for Dutch Shipbuilders (Feadship) in 1949 werd opgericht. Het hoofddoel van de Feadship Heritage Fleet is het samenbrengen van eigenaren met dezelfde passie voor de geschiedenis van Feadship en de bijzondere vloot die ooit door haar is gebouwd. Diverse sociale bijeenkomsten worden georganiseerd op verschillende locaties.

Feadship

Feadship is een samenwerkingsverband van twee scheepswerven (Royal van Lent en Koninklijke De Vries Scheepsbouw) en een scheepsbouwkundebureau (De Voogt Naval Architects). Zij maken hoogwaardige super jachten van 35 meter tot meer dan 80 meter.

Feadship is in 1949 opgericht om de export van Nederlandse (super)jachten te promoten: First Export Association of Dutch SHIPbuilders. Door dit samenwerkingsverband konden deze drie bedrijven hun potentiële klanten opzoeken door stands op internationale jacht-shows zoals de New York Boatshow waar het bedrijf in 1951 met drie jachten een stand had.

Reageren