?>

Formule 1 race in Monaco, maar dan met snelle boten

0

De Solar Grand Prix in Monaco start vandaag met diverse Nederlandse teams aan de start. De Nederlandse zonneboten zijn ontworpen door studenten uit onder andere Delft en Wageningen. Van 10 t/m 12 juli is de historische Yacht Club de Monaco gastheer van het Solar1 evenement, waarbij de groene boten strijden om de Monte Carlo Cup.

Marnix Hoekstra, directeur van Solar 1 technische partner van Vripack zei: “Het is ongelooflijk om te zien dat deze boten vliegen over het water. We organiseerden vorig jaar augustus al proefvaarten in Monaco en daaruit bleek dat de zonneboten meer dan zeewaardig zijn en geschikt voor snelle races”

De V20 van Vripack is een lichtgewicht composiet vaartuig met zonnecellen die de mogelijkheid hebben om de energie van de zon op te slaan in haar Lithium Ion batterijen of om die energie direct om te zetten naar de propellers. Een geavanceerd batterij besturingssysteem assisteert de bestuurder om de ideale snelheid vast te stellen. Met voldoende rendement is het mogelijk om 100% op zonne-energie te varen en tegelijkertijd de batterij op te laden. De V20 wordt aangedreven door een elektrische motor die de propellers het vermogen geven om de V20 te laten accelereren tot een snelheid van maar liefst 30 km per uur.

Doel van de race is de ontwikkeling in zonne-energie te stimuleren en de wereld te laten zien dat groene energie niet suf is, maar ook ontzettend hard kan gaan.

TU Delft

De boot van de TU Delft won tijdens de Nederlandse Dong Energy Races al de designprijs. De boot is uniek door het toepassen van een uniek en simpel Nederlands principe: fietsen. De zonneboot heeft geen klassiek roer achterop, maar sturen gaat door de voorste draagvleugel te draaien. Dit systeem houdt de boot stabiel als de draagvleugels de romp uit het water tillen. Om te voorkomen dat de boot omvalt compenseert de bestuurder de val door de richting in te sturen waarin de boot dreigt te vallen. Net als hoe een fiets werkt. Door deze manier van varen kunnen de draagvleugels extreem klein zijn en heeft de boot net zoveel waterweerstand als een mensenhand die in het water steekt. Mede door het lichte gewicht van totaal ongeveer 90 kg kan de boot een topsnelheid bereiken van 40 a 45 kilometer per uur.

Race

De race bestaat uit drie onderdelen; een slalomwedstrijd, een twee-tegen-twee sprintrace en een snelheidsrace. “Ieder team in de V20-klasse heeft dezelfde boot,” vertelt Juul Weelink, student Werktuigbouwkunde van het Graafschap College . “We kregen een kale romp waar alle panelen nog op aangesloten moesten worden. De stuurinrichting hebben we zelf bedacht en ingericht. Ook alle bedrading hebben we zelf aangelegd. Verder komt het vooral aan op tactiek!”

Grootste zonneschip ter wereld

Het grootste zonneschip ter wereld, de MS Turanor Planet Solar, is ook aanwezig bij de races in Monaco. Het schip wordt grotendeels gefinancierd door het Prinsendom en heeft als thuishaven Monte Carlo.

De MS Turanor kan een topsnelheid van 15 knopen halen en biedt onderdak aan 50 mensen. Het dek telt 500 m2 zonnepanelen. Ze vaart rond de wereld om mensen aan te tonen dat energie opwekken met natuurlijke bronnen wel degelijk mogelijk is.

Het schip werd in 2010 opgeleverd en kostte 15 miljoen euro, voornamelijk gefinancierd door miljonairs uit Monaco. Op het dak zitten 809 zonne-panelen. Haar eerste reis was een wereldtour van 584 dagen. In mei 2012 kwam het schip terug in Monaco waar het feestelijk werd onthaald.

Feest

Wie in Monaco woont of op bezoek is, wordt uitgenodigd voor een feestje met de boten op 11 juli. Onder andere een cocktail, dj’s en de crew zijn aanwezig om geïnteresseerden (lees:geldschieters) een leuk feest te bezorgen.Hoeveel de entree voor dit exclusieve feestje kost, zetten ze er wijselijk niet bij.

 

Reageren