Het Franse replicaschip Hermione gaat voor het eerst varen. In september wordt bekend gemaakt waar de tocht met het 65-meter lange houten schip met 2200 vierkante meter zeil naartoe gaat.
De replica wordt gebouwd door de organisatie Hermione-La Fayette Association. Het bouwen van een 18de eeuws schip bleek een ware uitdaging. De romp van het schip is volledig gemaakt van eikenhout. Daarnaast zit er een 54-meter hoge mast op het zeilschip. In totaal werden meer dan 400.000 stukken hout en metaal gebruikt voor de bouw, waaronder 1000 katrollen. Een zeilschip zonder zeilen bestaat niet en de Hermione heeft er maar liefst 18, die door sponsors betaald werden. De zeilen variëren in oppervlakte van 30 tot 270 m2 per stuk.
In juni werden de ankers van ieder 1,5 ton geïnstalleerd.
Kanonnen
Om het schip zo goed mogelijk na te maken staan er zelfs kanonnen aan boord. Maar liefst 26 kanonnen staan aan boord, die ieder daadwerkelijk kogels kunnen afvuren.
Vrachtschip
De Hermione moet duurzaam vracht gaan vervoeren via de trans-Atlantische route, zoals het Nederlandse zeilschip Tres Hombres nu ook al doet. De eerste route zal waarschijnlijk Rochefort-Boston zijn, wat het schip precies zal vervoeren is niet bekend. De definitieve route is ook nog niet bekend, maar waarschijnlijk zal het schip de volgende steden aan de oostkust van de Verenigde staten aandoen: Annapolis, Baltimore, Philadelphia, Newport, Hampton, Portland, New York en als laatste Boston. In iedere haven zal het schip te bezoeken zijn voor publiek.
Oorsprong project
Eind 1992 werd de Hermione-La Fayette Association in Rochefort opgericht op initiatief van leden van het Internationale Zee Centrum. Diverse partijen sloten zich snel aan bij deze nautische organisatie. Men sprak al over het idee om een replica te bouwen, maar er kwam nog niets van de grond. In 1996 opende de vereniging zich voor leden van buitenaf. Binnen de kortste keren hadden ze duizenden sympathisanten en kon er concreet worden nagedacht over de bouw van een zeilschip.
Na het uitpluizen van historische bronnen, zorgen voor financiering, vakmensen en een werf, werd uiteindlijk een team gevormd van gepassioneerde vrijwilligers die wilden gaan werken aan dit nautische erfgoed. Erik Orsenne, schrijver en medeoprichter van de vereniging, werd de voorzitter samen Benedictus Donnelly. De gemeente Rochefort heeft vanaf het begin van het project actieve steun geleverd in de vorm van geld, promotie en faciliteiten.
Hermione was een fregat dat in 1780 bekend werd door haar gevechten op zee voor de kust van Amerika.
Royal
Uiteindelijk is er tien jaar gebouwd aan de replica. Op 28 augustus werd het schip officieel als ‘af’ bestempeld met een grote ceremonie. Minister van milieu Segolène Royal was hierbij ook aanwezig.
Op 7 september zal het schip haar eerste proefvaart maken, tussen 9 en 13 oktober maakt het schip nog een kleine trip vanuit Bordeaux. De grote oversteek naar Amerika laat waarschijnlijk op zich wachten tot april 2015, maar de exacte route en data zullen na de proefvaart bekend worden gemaakt.
Het schip is tussentijds iedere dag open voor publiek in Rochefort.