In het Maritiem Museum Rotterdam is vanaf 29 november ‘Retourtje Noordzee’ te zien. Deze nieuwe expositie gaat over het belang van veerdiensten voor de landen rondom de Noordzee op het gebied voor handel, toerisme en vracht.
Ferry
Met de wind door je haren en de kou in je gezicht sta je op het dek van de veerboot. In de verte zie je de eerste contouren van de Engelse kust. Al bijna twee eeuwen is dit een bekend tafereel op een ferry. Begin 20e eeuw staken al handelsreizigers op deze manier de Noordzee over. Ze stapten aan boord van een stoomschip, in plaats van het vertrouwde zeilschip, dat hen in 24 uur naar Engeland voer. Een enorme vooruitgang voor die tijd, omdat ze ineens agenda-afspraken konden inplannen tot op het tijdstip nauwkeurig vanwege de vaste aankomsttijd. De overtocht werd in de loop der jaren niet alleen sneller, ook populairder en toegankelijk voor iedereen. In 1960 ging je met de caravan achter de Opel Kadett niet alleen meer op vakantie naar het Franse platteland, maar ook richting Groot Brittannië. Tegenwoordig is de Noordzee het Kleinpolderplein onder de wereldzeeën, ondanks de concurrentie met de Kanaaltunnel en goedkope vliegreizen.
Van 100 elite passagiers tot een 0,5 mln vrachtwagenchauffeurs
Op de eerste stoomveerboot, de Batavier, paste in 1827 ruim honderd mensen. Landverhuizers, post, handelaren, prinsen en vorsten gingen samen aan boord. In 200 jaar hebben inmiddels vele tientallen miljoenen mensen per veerboot de Noordzee overgestoken. En waar de meesten de ferry vooral kennen van het weekendje Londen met de boot, staan we er nauwelijks bij stil hoe belangrijk deze was voor het zakelijke segment. Ook nu nog. Er reizen naast de toeristen steeds meer vrachtwagenchauffeurs over zee, veelal met hun eigen gespecialiseerde ro-ro schepen. De ferries zijn varende parkeerplaatsen geworden voor opleggers en trucks.
Reis met me mee
Bezoekers reizen in de tentoonstelling ‘Retourtje Noordzee’ mee met passagiers uit vier verschillende tijdvakken: ingenieur Duncan Christie op zakenreis in 1840, operazangeres Alice Wennberg-Bürger op weg van een optreden in 1907, tiener Sandra op vakantie met jeugdliefde Wim in 1979 en Poolse vrachtwagenchauffeur Pavel Mucha op weg naar Leeds met een lading aluminium in 2014. Voor veel bezoekers is deze tentoonstelling enerzijds nostalgie en anderzijds heel actueel. Ze denken terug aan de vakanties met overvolle auto en caravan uit hun jeugd, maar krijgen vanwege de artistieke reclame-uitingen in de expo de neiging om morgen een retourtje Noordzee te boeken.
Retourtje Noordzee is te zien van 29 november 2014 t/m 14 juni 2015 in het Maritiem Museum Rotterdam.