De reddingboot Nh 1816 heeft tijdens het Maritime Awards Gala de KNVTS Schip van het jaar prijs gewonnen. De eerste reddingboot van dit type is gebouwd door Damen Shipyards en werd begin 2014 uitgeleverd.
De prijs is door de KNVTS ( Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied) geïnitieerd om de technische innovaties in de Nederlandse scheepsbouw te promoten. Deze prijs wordt ieder jaar toegekend en uitgereikt aan een in technisch opzicht innovatief schip dat in Nederland is ontworpen en grotendeels afgebouwd in de brede betekenis van het woord.
De ontwikkeling van de Nh 1816 is een samenwerking geweest tussen de KNRM, Damen Shipyards, Willem de Vries Lentsch, de faculteit maritieme technologie van de TU Delft . Een gouden driehoek van gebruiker, kenniscentrum en maakindustrie.
“Vanuit maatschappelijke betrokkenheid hebben we samen geholpen met kennis en kunde aan de ontwikkeling van een innovatief schip. Het winnen van de Schip van het jaar prijs is een mooie erkenning voor deze inspanningen en daar zijn we erg trots op.” aldus Roemer Boogaard, directeur KNRM.
De NH 1816 kan 35 knopen halen en valt in de klasse SAR 1906 boten. Deze serie moet op den duur de Arie Visser Klasse van de KNRM vervangen.
Technische details SAR 1906 boot
Lengte (m) 19.3
Snelheid max (kts) 35
Survivors (personen) 120
Breedte (m) 6.5
Diepgang (m) 1.1