?>

Ga je voor Hollands, of laat je die trots varen?

5


Nederland is het botenland bij uitstek, maar de Italianen weten ook hoe ze boten moeten bouwen. Er is een type lobster boot waarbij wij als landen wel erg dicht bij elkaar komen. Het gaat uiteraard om de Mochi Craft Dolphin ’54 en de Rapsody R55. Ga je voor Hollands, of laat je deze vaderlands trots varen en kies je de Italiaan?


Als je puur naar het uiterlijk van beide boten kijkt, zie je vooral overeenkomsten in plaats van verschillen. De Mochi heeft wel een iets modernere vormgeving ten opzichte van de Rapsody die een wat dikkere knipoog naar het verleden lijkt te geven. Zo heeft de Mochi bijvoorbeeld een beetje rare sneeën in zijn romp die als patrijspoorten/ramen dienen terwijl de Rapsody mooie klassieke ovalen patrijspoortjes heeft. Ook de ramen van de salon zijn bij de Mochi strakker vormgegeven dan bij de Rapsody, die van de Mochi bestaan namelijk zo veel mogelijk uit een deel terwijl de Rapsody duidelijk stijlen tussen de ramen heeft.

Het grootste verschil is eigenlijk nog wel het ontbreken van een reling op de Mochi. Dit laat de mooie lijn van het jacht natuurlijk veel beter uitkomen, maar of het ook echt praktisch is betwijfel ik. Ik zou er niet aan moeten denken om met behoorlijk wat golfslag aan te moeten leggen zonder reling.

Qua interieur loopt ook de Mochi weer een stukje voor op de wat ouderwetsere indeling van de Rapsody. Zoals als eerder beschreven is het tegenwoordig een trend aan het worden om de keuken weer in de salon te plaatsen. Dit heeft meerdere voordelen, waarvan de grootste wel is dat je gewoon meer ruimte onder de salon hebt. De Rapsody heeft haar keuken namelijk een verdieping lager dan de salon liggen, waardoor ze een derde slaapvertrek mist. Net als de Rapsody heeft de Mochi een grote eigenaarshut in de boeg eigen badkamer en aan stuurboordzijde een tweede kamer. De extra kamer ligt hier recht tegenover aan de bakboordzijde, welke de Rapsody mist. De styling van het interieur is vergelijkbaar, terwijl ook hier de Mochi naar mijn mening weer net een mooiere combinatie tussen modern en klassiek gemaakt heeft.

Bovenstaande zaken zijn puur op basis van smaak en gevoel, de echte goede vergelijking kunnen we natuurlijk pas maken wanneer we naar de feiten kijken. Motorisch gezien wint de Mochi, met zijn 2x 800 pk MAN diesels ten opzichte van de 2x 575 pk Volvo’s van Rapsody. Dan lijkt de Mochi ook op het water de winnaar, dit is echter niet zo doordat de Rapsody veel lichter gebouwd is. Zijn gewicht van dik 19 ton is voor de topsnelheid veel voordeliger in vergelijk met de zware 24 tonner uit Italië. De Rapsody behaalt ondanks zijn kleinere motoren namelijk een top van tegen de 40 knopen terwijl de Mochi niet harder dan 32 knopen kan.

Tja, voor welke zullen wij dan gaan? Mijn Nederlandse verstand zegt de Rapsody aangezien ik hier vanaf de eerst gebouwde al groot fan van ben, maar mijn gevoel zegt toch de Mochi. Dit wordt ook nog eens bevestigd door het prijsverschil. De Mochi kan je namelijk aanschaffen vanaf een slordige 1,5 miljoen terwijl je voor de Rapsody nog eens 2 ton meer bij moet leggen… Welke kies jij?

5 reacties

  1. Nederlands trots uiteraard, wel apart dat ze zo op elkaar lijken. Je kan mij niet vertellen dat ze dat niet wisten, welke was er btw eerder? Ik ga voor de Rapsody maar dit is niet mijn type boot..

  2. Ik ga voor de Mochi Dolphin 54! Echt een geweldige schip! Geen Nederlandse werf indd maar wordt wel in NL verkocht..

  3. de Rapsody R55 heeft pk verschil in bouw nummers het eerste model had 2x 550 pk maar bouw nummer 4 had 2x 750 pk en dan zou bouw nummer 5 2x 900 pk krijgen maar dat is niet door gegaan vanwege het Faisement

  4. Birol Ernalbant on

    Wil hierbij Wilco bedanken en wat toevoegen. De keuken is wat naar achteren getrokken de aanrecht van de keuken aan de voorzijde van het schip is de voeteinde van de nieuwe gasten hut aan bakboord zijde terwijl de bakboordzijde douche 60 cm korter is geworden en extra hoofd ruimte voor deze cabine heeft gecreëerd. Hier mee is de Rapsody de meest snelle jacht ter wereld lengte x breedte x ton water verplaatsing x hp . Door zijn unieke onderwaterform waarvan geen tweede op de wereld ook maar bestaat – wel op zo kunnen lijken. Een unieke droog schip door zijn spray rails die eigen synergy creeren waardoor er een scherm word gevormd als het water van de sprayrails spuit dan komt de volgen spuit water die omhoog wil tegen die scherm aan en valt dood, resultaat droog deck. Contineu vlak varened en parralel planerend schip waarvan de lengte water amper kleiner word dus het schip vaart continue over zijn volle lengte wat het stabiliteit comfort en zeewaardigheid geeft zijn gewicht is met opzet omhoog getrokken dat het niet uit water zou springen , gewichten zijn aangepast op de bodem van het schip wat de zwaarte punt helemaal naar beneden haalde en deinen minimum maakten. Het koste wel 3,7 knopen maar varen in een Airbus comfort kost wel wat. De boot is ontworpen voor comfort, veiligheid want varen doet het zelf. Degene die deze boot ontworpen heeft was een genie en wist zeker wat hij deed. Jammer dat het zo heeft moeten lopen allemaal met Rapsody.

Reageren