Riva rivalen deel 1: Boesch

3


De klassieke Riva is een waar design icoon in de botenwereld, en zelfs ver daarbuiten. Wanneer je er een ziet droom je vrijwel meteen weg naar de mooiste nautische oorden op aarde, zoals St. Tropez, Nice en Monaco. Het is daarom niet voor niks dat dit mooie Italiaanse merk vele rivalen kent. Ik denk niet dat we ze allemaal echte “wannabees” mogen noemen, want tussen het rijtje runabouts die veel van de Riva weg hebben zitten ook zeker respectabele merken. In deze serie laten we jullie kennis maken met rivalen zoals, Colombo, Swisscraft, Chirs Craft, Boesch en vele anderen. Liefhebbers van houten speedboten zullen daarom de komende tijd op bootblog.nl hun hart op kunnen halen…


We trappen af met de boot die wat ons betreft eigenlijk het dichtst bij de Riva staat, de Zwitserse Boesch. Het begon allemaal in 1920 toen Jakob Boesch de Kilchbergse scheepswerf Treichler&Co kocht. Hiermee legde hij de fundering voor een zeer succesvol en begerenswaardig familiebedrijf. Ook al noemen veel mensen de merken Riva en Boesch in één adem, het zijn twee volledig onafhankelijke merken. Riva valt tegenwoordig namelijk onder de Italiaanse Ferretti group (bekend van onder anderen Ferretti, Pershing en Mochi Craft) terwijl Boesch nog steeds in handen van de inmiddels 4de generatie van de Boesch familie is. Dit misverstand wordt vooral aangewakkerd doordat importeurs en onderhoudsbedrijven in veel landen beide merken voeren. Dit heeft echter alleen met de vele overeenkomsten van de boten te maken, en niet met een overkoepelend eigendom.

Pas in de jaren 40 ontwikkeld Boesch onder leiding van Jakob’s zoon Walter Boesch de eerste snel varende motorboten. Hij maakt bij deze boten gebruik van het typerende “horizontaal glijden” waarmee bedoelt wordt dat de boten uit het water komen en vrijwel (horizontaal) recht over het water glijden. De weerstand van het water is bij deze houding zo laag mogelijk waardoor (zeker voor die tijd) zeer hoge snelheden behaald kunnen worden. Zo’n 35 jaar na de start van het bedrijf (1956) beginnen ze met het bouwen van serie modellen, doordat ze zich tijdens de tweede wereld oorlog vooral moesten richten op zeil- en roeiboten als gevolg van de brandstof schaarste.

Nadat ze met de serie-bouw van de speedboten begonnen waren hebben ze vooral wereldbekendheid gekregen door de waterski-kampioenschappen. Zowel bij het Europese- als het Wereldkampioenschap waterskiën werd tussen 1960-1976 en in 1991 namelijk alleen met Boesch boten gevaren.

Riva en Boesch hebben onmiskenbaar veel met elkaar gemeen, het enige grote verschil is eigenlijk de tegenwoordige tijd. Riva heeft onder leiding van de Ferretti Group namelijk behoorlijk wat modernisering ondergaan en heeft het niet bij de bouw van “retro look” runabouts gelaten. Wie tegenwoordig een nieuwe Riva wil kopen kan kiezen tussen een scala en verschillende types, van een 10 meter lange hypermoderne tender tot een 35 meter superjacht wat eigenlijk niks meer temaken heeft met de rijke geschiedenis van het mooie merk.  Een Riva is tegenwoordig eigenlijk inwisselbaar voor een Ferretti, Pershing of CRN, alleen de Aquariva Super en de (onlangs door Mark Newson ontworpen) Aquariva Limited edition hebben nog duidelijk verwantschap met de retro boten. Lang niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ik herken het “Volkswagen effect” (Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Porsche, Bentley en Lamborghini: ze lijken allemaal wel op elkaar) wat natuurlijk helemaal niet verkeerd is voor de kwaliteit van de producten, maar zit de oorspronkelijke emotie er nog in?


Boesch daarentegen houdt duidelijk vast aan haar geschiedenis, en blijft dicht bij de oorspronkelijke vormgeving en modellen. Ik wil niet zeggen dat vooruitgang slecht is, maar een merk met zo’n rijke geschiedenis moet wat mij betreft haar afkomst nooit uit het oog verliezen. Het kan zijn dat Boesch dit iets te letterlijk genomen heeft aangezien haar vlaggenschip reeds uit 2000 stamt. Toch blijft het een fantastisch mooie boot met heerlijke klassieke lijnen. Nu dus even genieten van de Boesch 900 Riviera de Luxe…

Specificaties:
Lengte: 9 meter
Breedte: 2,96 meter
Diepgang: 0,65 meter
Gewicht: 3.800 kg
Motoren: 2x 454 CID V8 Mercruiser MPI
Vermogen: 2x 380pk = 760pk

Meer info?
Boesch-Riva Nederland
Riva Yachts Internationaal
Boesch Internationaal

3 reacties

  1. Heel mooi stukkie, het zijn beide legendarische merken. Waarbij Riva toch ver uit het meest bekend is. Ga zo door Bootblog heerlijk leesvoer!

  2. Sophia van solt journee on

    Wat een leuk artikel! Ik ben het er helemaal eens,met de opmerking in het artikel over het merk: boesch 900; dat je als merk dicht bij de oorsprong moet blijven, daarmee is het merk herkenbaar en zolang al overeind gebleven,en het is onmiskenbaar een prachtige boot!
    Door Bootblog kunnen velen ervan genieten!
    Sophia

Reageren