In deze serie zoeken we naar de rivalen van de icoon onder de sportboten: Riva. In deel 1 bleek al dat er rivalen, zoals Boesch, zijn die de historie hoger in het vaandel hebben dan Riva zelf. In dit deel gaan we nog een stapje verder en zien we hoe een relatief jong merk nieuw leven in de historie van de houten speedboten blaast. Geniet van de Zweedse ‘J Craft’…
Het eerste prototype van J Craft, de Cabrio Cruiser, werd in 1999 bij de Zweedse werf in Gotland te water gelaten. Het merk bestaat dus slechts 11 jaar, maar weet de klasse en uitstraling van de klassieke houten speedboten bijna als geen ander te reproduceren. Eigenlijk gaan ze daarom nog een stapje verder dan Boesch doordat ze zelf helemaal geen geschiedenis hebben. J Craft grijpt echter terug op de rijke botenbouw geschiedenis van Zweden. Zweedse boten staan namelijk altijd al bekend om hun kracht en hoge kwaliteit. Het eiland, Gotland, waar de werf van J Craft zich bevindt, is al eeuwen het middelpunt van de Zweedse maritieme industrie. In de tijd van de Vikingen werden hier al boten gebouwd, en nu dus de geweldig mooie retro speedboten. Toch bouwt J Craft jachten die net als de Riva’s het beste tot hun recht komen in de beroemde havens aan de Middellandse Zee. Hier maken ze in hun marketing en promotie activiteiten dan ook veelvuldig gebruik van.
Het doel van J Craft is om boten te bouwen die qua uitstraling niks onder doen aan de klassieke houten speedboten, maar qua techniek en luxe 100% up-to-date zijn. De boten hebben fantastische vaareigenschappen waar hedendaagse jachten nog jaloers op kunnen worden, maar combineren dit met het karakteristieke lijnenspel van jaren geleden. Zo loopt de achterkant van de boten taps toe en vloeien de zijlijnen heerlijk in elkaar over. Negens op de boten vindt je qua design iets moderns, alles is klassiek gestyled. Zelfs de besturing van de boegschroef hebben ze mooi weggewerkt alsof deze er vroeger ook al zat.
Toch blijft het jammer dat ook deze riva[al] niet uit mahonie gesneden is maar gewoon een polyester romp heeft, dat tast wat mij betreft wel een beetje het rijke gevoel aan. Hier hebben ze bij J Craft over nagedacht en hem volgestopt met stijl elementen die nergens anders zo bij elkaar gebracht worden. Het stuur is bijvoorbeeld gebaseerd op dat van een Ferrari 250 GTO uit 1963, het zoeklicht is dezelfde als eentje die op een Bugatti uit de dertiger jaren pronkte, de stoffen in het interieur zijn van Loro Piana en waterafstotend geïmpregneerd, het bijgeleverde Zilveren bestek is ontworpen door de Zweedse Prins Carl Philip, de analoge klok is van Panerai, het geluidssysteem is van Bose en om het af te maken beschikt hij beneden over een flatscreen met Apple TV… Dat rijke gevoel slaat direct keihard terug.
Benedendeks is de staruimte (1.84 meter) helaas beperkt, maarja in de tijd van de oude Riva’s waren de mensen natuurlijk ook wat kleiner. Er wordt wel optimaal van deze ruimte gebruik gemaakt, met twee bedden onder de kuip en een V-vorm bed in de punt die door middel van de hydraulische eettafel tot een flink tweepersoonsbed omgetoverd kan worden. Naast de slaapruimte is er ook een kleine badcel ingebouwd, waar zowel een toilet als een douche in zitten, vrij compleet dus allemaal.
Wanneer je alles bij elkaar optelt, en vooral naar de moderne luxe en goede vaareigenschappen kijkt, zou dit wel eens de mooiste runabout kunnen zijn die op dit moment verkrijgbaar is. Je moet er wel behoorlijk diep voor in de buidel tasten, want 750.000,- euro heeft lang niet iedereen als wisselgeld in zijn portemonnee zitten. Als ik het geld zou hebben, en opzoek zou zijn naar een chique en toch snelle boot, dan wist ik het wel!
Specificaties:
Lengte: 12,6 meter
Breedte: 3,6 meter
Diepgang: 0,95 meter
Accomodaties: 4 bedden
Brandstof capaciteit: 1.000 liter
Motoren: 2x Volvo Penta IPS 500
Vermogen: 1.000 pk
Kruissnelheid: 35 knopen
Topsnelheid: 44 knopen
Actieradius op topsnelheid: 350 zeemijlen
Maritiem Architect: Södergren Yacht Design
Prijs: vanaf 750.000,- euro (!)
Meer info? J-Craft Boats
Copyright afbeeldingen: J-Craft Boats