Nimbus introduceerd eerste elektische boot

0


Nimbus Boats introduceerd ’s werelds eerste elektrisch aangedreven boot voor de commerciele markt. De Nimbus 27 E-power is 27ft lang en heeft een kruissnelheid van 22 knopen. Het duurt 4 uur om de “tank” volledig op te laden en kost slechts 5 euro.

“Wij zijn de eerste scheepsbouwer in de wereld die een grote, elektrisch aangedreven, boot van de tekentafel naar de markt brengt” aldus Magnus Andersson, algemeen directeur van Nimbus Boats. De Nimbus 27 E-power is ontwikkeld in samenwerking met Electroengine AB, een bedrijf dat oplossingen ontwikkelt voor elektrische aandrijving in verschillende soorten voertuigen, inclusief personen auto’s.

“Nimbus is de beste in de botenwereld binnen het milieu-segment. De elektrisch aangedreven boot wordt onze voorsprong. Wij zullen de weg tonen in de ontwikkeling van pro-milieu-boten, zonder enig verlies van comfort en prestaties” aldus Magnus Andersson.

De performance van deze Nimbus ligt heel dicht bij die van de benzine en diesel aangedreven boten. Een volledig op geladen 27 E-power heeft een bereik van maximaal 20 zeemijl, of 37 kilometer, bij een kruissnelheid van 22 knopen. De topsnelheid is 27 knopen en de levensduur van de accuus is berekend op 3000 keer opladen, dat staat gelijk aan een gebruik van 10 jaar.

.Door het creeeren van een nieuwe markt en de ontwikkeling van pro-milieu-boten van de toekomst neemt Nimbus boats een groot risico, maar met voorbedachte raden. Aanvankelijk zal de prijs 30 tot 40 procent hoger liggen dan voor vergelijkbare boten met een reguliere diesel aangedreven motor. Maar doordat de verbruiks- en onderhoudskosten drastisch lager zijn zal de Nimbus 27 E-power op de lange termijn een goede koop zijn, die ook nog eens goed voor het milieu is.

De Nimbus 27 E-power zal worden gebouw op de Nimbus Boats werven in Mariestad waar ook Storebro en Ryd vandaan komen. Nimbus Boats zegt al dat ze dezelfde techniek in de toekomst ook in andere modellen willen gaan leveren.

Klik hier voor:
Het officiele persbericht van Nimbus
Een filmpje van de Nimbus 27 E-power

Reageren