Afgelopen week was bootblog op “vakantie” in Griekenland en Turkije. Hier hebben we behoorlijk wat leuke bootjes gezien, die we natuurlijk op de gevoelige plaat vastgelegd hebben. Daarnaast hebben we met de Turkse werf Numarine gesproken, die 8, 9 en 10 juli haar jaarlijkse open dag in Bodrum hield. Deze Numarine 78 zagen we in de haven van Kos (Griekenland) liggen…
Numarine is een zeer succesvolle Turkse werf die snelvarende motorjachten vanaf 55 tot zo’n 130 voet bouwt. Een range die dus perfect het gat tussen de kleinere motorjachten en de superjachten opvult. De werf is nog vrij jong aangezien eigenaar Ömer Malaz (zie afbeelding) hem in 2002 opgericht heeft. Toch garanderen ze ervaring en kwaliteit die veel hoger is dan dat van een 8 jaar oud bedrijf. Mede door de aanstelling van de General Manager Rob Billington heeft Ömer veel ervaring binnengehaald. Rob was voorheen namelijk hoofd van de productie afdeling van een van ’s werelds bekendste werven, de Engelse Princess Yachts. Om nog succesvoller te worden en beter te kunnen concurreren met de oudere garde binnen de motorjacht industrie, heeft Numarine in 2008 een kapitaal injectie gekregen van Abraaj Capital, de grootste investeringsmaatschappij van het midden oosten. Ömer heeft hier wel 50% van zijn aandelen voor af moeten staan, maar heeft sinds dien een behoorlijke uitbreiding van de range jachten kunnen realiseren. Op dit moment kan de werf in Istanbul ongeveer 50 jachten per jaar produceren. In 2009 heeft Numarine ongeveer 40 miljoen euro omgezet, en verwacht hier in 2010 een lichte groei in te zien doordat haar jachten in vergelijk met Europese werven een zeer hoge prijs/kwaliteits verhouding hebben. Mede door de groei van Numarine ziet Turkije haar marktaandeel binnen de motorjacht industrie de afgelopen tijd groeien. Momenteel zijn ze het 7de land in de wereld qua luxe jacht productie.
De Numarine 78 is een modern jacht met strakke lijnen en up-to-date gadgets zoals het hydraulische zwemplateau. Zijn grote flybridge heeft ook een volledige eettafel, iets dat vele andere jachten achterwege laten terwijl het juist zo mooi is om bovenop te eten. Je hebt dan namelijk fantastisch uitzicht over de haven, mits je niet naast een nog groter jacht ligt natuurlijk. Ook alle andere gemakken zijn aanwezig, veel zonnebedden, een klein keukenblokje met koelkast, ijsmachine, wasbak en barbecue. De stuurman zal dus vrijwel nooit alleen op de flybridge zitten lijkt mij. Ook van binnen beschikt het jacht over ontzettend veel ruimte doordat het zeer doordacht ingedeeld is. Wanneer je je aan boord begeeft krijg je het gevoel op een veel groter jacht te staan dan zijn afmetingen in werkelijkheid zijn. Dit heeft met name door de goede lichtinval en vele aparte ruimtes te maken. Zijn concurrenten moeten dus best op deze moderne Turk letten, want dit is een jacht die in behoorlijk wat landen perfect tot zijn recht komt…
Specificaties:
Lengte: 23,98 meter
Breedte: 5,80 meter
Diepgang: 1,61 meter
Gewicht: 45 ton
Brandstof capaciteit: 5.000 liter
Water capaciteit: 800 liter
Motoren: 2x MAN V12 1.224pk
Actieradius: ongeveer 400 zeemijl
Kruissnelheid: 25 knopen
Topsnelheid: 32 knopen