Oplettende lezers weten dat er nog helemaal geen 63 voet Manhattan bestaat, deze wordt namelijk in september op de Southampton Boat Show officieel gepresenteerd. Op dit moment zijn de mannen van Sunseeker met een testromp aan het proefvaren om te kijken of ze het geroemde Volvo Penta IPS systeem op het jacht zullen installeren…
Vele merken zijn al overgestapt van de “ouderwetse” schroef-as of heckdrive, maar binnen de Engelse jachtbouw breekt het IPS systeem eigenlijk alleen bij Sunseeker door. Zowel Fairline als Princess lijken het systeem uitgesloten te hebben. Sunseeker bood het al als optie op de oude 47 Portofino en tegenwoordig op de 48 portofino, de 52 Predator en de 60 Predator. De nieuwe 63 Manhattan wordt dus zowel de grootste, als het eerste flybrigde jacht van Sunseeker met het Volvo Penta IPS systeem.
Degene die nog niet weten wat het IPS systeem precies is, kunnen naar het filmpje onderaan dit artikel kijken, daarin legt Volvo Penta haarfijn de voordelen van hun systeem uit. Kortweg komt het er op neer dat de schroefassen en roeren volledig vervangen worden door een draaibare schroef. Je stuurt dus net als bij een buitenboordmotor of heckdrive met de schroef zelf. Bij het IPS systeem zitten de schroeven echter wel onder de boot en steken ze naar voren i.p.v. naar achteren. Dit zorgt ervoor dat manouvreren veel makkelijker wordt, je kan zelfs zonder boeg- of heckschroef volledig zijwaards varen. Daarnaast hebben de motoren minder ruimte nodig waardoor er extra ruimte voor bijvoorbeeld een slaapkamer ontstaat. Tot slot verbruikt een IPS systeem ongeveer 30% minder brandstof voor dezelfde prestaties in vergelijk met een reguliere aandrijving.
Over de lancering van de nieuwe 63 Manhattan is eigenlijk nog vrij weinig bekend, dit zal allemaal tijdens de Southampton Boat Show in September duidelijk worden. Het is wel duidelijk dat hij zal beschikken over een 3 kamer indeling benedendeks, deze kamers zullen een stuk groter zijn dan die van zijn concurrentie door de ruimte besparing van het IPS systeem. Daarnaast positioneert Sunseeker dit 63 voet jacht in de markt als jacht zonder bemanning. Dit is namelijk wederom mogelijk door het IPS systeem, welke de 63 voeter een van de weinige grote jachten maakt die eigenlijk alleen te bevaren is…
Sunseeker heeft nog wel een leuk filmpje op hun eigen website geplaatst waarin de design manager, Jonathan Goldie, de voordelen van het IPS systeem voor de 63 Manhattan uitlegt. In dit filmpje zie je tevens de testromp in actie, dit ziet er wel spectaculair uit! Bekijk dat filmpje hier…