Riva rivalen deel 3: Colombo

0


Zoals elke legende heeft ook het Italiaanse speedboten merk Riva vele rivalen. In deze serie bekijken we welke boten kunnen tippen aan de klassieke “houten” Riva. Eerder zagen we al de vrijwel net zo bekende Boesch, en de minder bekende J Craft. Nu is het de beurt aan de eveneens Italiaanse Colombo om te laten zien wat hij met de legendarische Riva gemeen heeft…

Colombo staat eigenlijk als rivaal dichter bij Riva dan velen zullen denken. De eigenaar van een van de meest succesvolle Riva dealers uit de jaren 60 begon op een gegeven moment namelijk zijn eigen boten te bouwen. In 1962 startte, voormalig wereldkampioen speedboot racen, Giacomo Colombo met de bouw van zijn eerste eigen boot geinspireerd op zijn ervaringen met de toen al legendarische Riva’s. Net als de Pietro Riva, die in 1842 al aan zijn eerste boot begon, vernoemde Giacomo Colombo de boten naar zichzelf.


Inmiddels bijna 50 jaar later is het speedboten merk dat zijn oorsprong heeft aan een van de mooiste Italiaanse meren, het Como meer, ook een legende. Door de jaren heen heeft het merk zich nauwelijks (op een paar uitspanningen na) mee laten slepen door de mode en trends in snelvarende botenbouw. Colombo Boats, zoals de werf tegenwoordig voluit heet, heeft vrijwel altijd een tijdloze lijn in haar ontwerpen weten te houden. Toch kunnen ze niet aan de verleiding ontkomen om ook iets moderne boten te bouwen. Weer een puntje waarmee ze vrij dicht bij Riva blijven. Colombo is echter minder doorgeschoten (lees hier onze mening over Riva), en weet altijd wat klassieke elementen te behouden.


De Colombo 26 Bellagio is een goed voorbeeld van een van de huidige jachten die klassieke lijnen en moderne elementen goed gecombineerd heeft. Op het eerste gezicht lijkt deze relatief kleine Riva Rivaal heel erg op de klassieke houten speedboten. Wanneer je beter kijkt, zie je echter veel moderne elementen die misschien wel een verbetering zijn op de ouderwetse runabout. Zo heeft deze Colombo uitermate slim gebruik gemaakt van de volledige ruimte die hij heeft. De kuip is zeer ruim met een grote U-vormige bank, De mooi schuin aflopende achterkant kan (net als bij veel superjachten en zeilboten) omklappen tot een ideaal zwemplateau, en de voorruit bestaat geheel uit 1 stuk zonder sponning. Colombo heeft in mijn ogen de minpunten van de klassieke runabout verbeterd zonder in te boeten op het gave lijnenspel.


Net als de oude Riva´s lijkt deze kleine Colombo bijna gemaakt voor het waterskieen, maar dan natuurlijk wel in stijl. Door zijn korte afmetingen is hij heel erg wendbaar en licht. In combinatie met de twee relatief dikke 5 liter Volvo Penta motoren met ieder 270pk zorgt dit voor perfecte vaareigenschappen. Colombo staat sowieso bekend om haar zeewaardigheid bij kleine boten, en dat komt ook deze ten goede. Omdat hij naast zijn sportiviteit voornamelijk overkomt als een boot om mee te flaneren, beschikt hij over een automatisch inklapbare waterskie-stang die in ingeklapte toestand niks van zijn ruige karakter bloot geeft.

Je zou het bijna niet verwachten, maar het meest unieke aan deze boot is eigenlijk zijn behoorlijk complete bed met badkamer faciliteiten onder het voordek. Dit maakt hem uniek in zijn klasse en geschikt om naast het flaneren en waterskieen zelfs een weekendje mee weg te gaan.

Al met al dus een zeer complete boot met zeer goede vaareigenschappen en een wat mij betreft fantastisch uiterlijk. Het beste van toen en nu…

Specificaties Colombo 26 Bellagio:
Lengte: 7.48 meter
Breedte: 2.47 meter
Gewicht: 2.150 kg
Brandstoftank: 265 liter
Watertank: 70 liter
Max. personen: 8
Motoren: 2x Volvo Penta 5.0 Gxi DP
Vermogen: 540pk
Kruissnelheid: 36 knopen
Topsnelheid: 40 Knopen
Werf: Colombo Boats

Reageren