Sinds we de Wally Power voor het eerst zagen, is er eigenlijk geen jacht meer geweest dat dezelfde impact op ons heeft gemaakt. Natuurlijk zijn er fantastische boten gebouwd met gewelige combinaties van vormgeving en materialen, maar zo vernieuwend en afwijkend van het huidige zien we zelden. Toch is er weer een die ons dezelfde kriebels geeft. De kriebels van een kleuter die voor het eerst bij de plaatselijke speelgoedzaak binnenloopt… De Hedonist van ‘Art of Kinetik’.
De iets wat vage naam, en bijbehorende “belevings” website voelt misschien een beetje zweverig aan, maar laat je niet misleiden want dit is een poweryacht pur sang. De volledig uit Mahonie en Kevlar opgetrokken Hedonist is een van de eerste 2 jachten geprocuceerd door de Servisch/Duitse werf ‘Art of Kinetik’. Beide jachten worden echter gezamelijk gepresenteerd. De tweede, met de net zo speciale naam ‘Mazokist’, zit namelijk als bijboot achter in de tender garage (over deze tender binnenkort meer).
De werf beschikt over haar eigen nautische architecten en voert dan ook alles zelf uit, ieder onderdeel is speciaal voor dit jacht ontwikkeld. Dit zie je tegenwoordig niet vaak, en zeker niet bij nieuwe werven. Bij de bouw is een combinatie van ouderwets vakmanschap en ultra moderne technologie gebruikt. Zo is het jacht opgebouwd uit mahonie hout afgedekt met 7 lagen epoxyhars en gevolgd door 15 coatings vernis. Dit geeft het Houten jacht de kracht en het onderhoud vergelijkbaar met een modern polyester jacht. Ook elk handvat, knopje en reling is speciaal voor dit jacht vervaardigd.
Motorisch doet hij ook zeker niet onder aan de huidige standaard, hij is zelfs sneller dan menig concurrent (als die er al zijn). De drie 800pk sterke Man Diesels (totaal 2400pk!) brengen de ruim 19 meter lange Hedonist via drie Rolls-Royce waterjets namelijk tot maximaal 40 knopen. Dit is niet niks voor een jacht van 32 ton.
Dit geweldige jacht moet het niet alleen van haar uiterlijk hebben, ook het interieur is adembenemend. In tegenstelling tot veel fabrikanten heeft ‘Art of Kinetik’de ruimte niet super efficient ingedeelt. Dit resulteert in ieder geval niet in kleine kruip-door-sluip-door ruimetjes, en zoveel mogelijk bedden en badkamers. Benedendeks is het bijna een grote open ruimte, wat een groot gevoel zal geven. Voorin ligt een ruim tweepersoonsbed, daarnaast bevindt zich een goed verborgen keuken en een (voor boten begrippen) super grote badkamer met ruime inloop douche.
De tweede/gasten kamer achterin het jacht is een stuk kleiner, heeft behoorlijk kleine raampjes en beperkte stahoogte. Deze kan via een aparte trap in de cockpit bereikt worden en zal de gasten, na het zien van de eigenaarsvertrekken, niet heel blij maken. Aan de andere kant zou ik er heel wat voor over hebben om een weekendje met dit jacht mee te mogen, klagen is het laatste wat ik zou doen. Daarnaast is het misschien een verkapte verkooptruc aangezien welgestelde mensen die deze boot kopen vaak ook welgestelde vrienden hebben. Deze kopen dan misschien liever zelf ook zo’n jacht en leggen hem zij-aan-zij in plaats van een logeerpartij.
Het mooiste, en meest verassende, deel van de Hedonist is misschien wel het driehoekige zonnebed op het achterdek. Onder dit zonnedek zit namelijk een speciaal voor dit jacht ontwikkelde tender verstopt. Dan denken jullie natuurlijk: “dit kennen we al van menig coupe jacht”, maar zo precies als deze tender in de garage past (hij heeft vrijwel dezelfde afmetingen als het zonnebed) hebben we nog nooit gezien. Naast de mooie garage waar hij in past is de tender zelf ook een geweldig apparaat wat een vertaling van de Hedonist in het klein is. Hou Bootblog in de gaten, binnenkort schrijven we namelijk over deze tender met de naam, Mazokist…
Specificaties Hedonist:
Lengte: 19 meter
Breedte: 5,28 meter
Diepgang: 0,95 meter
Gewicht: 32,5 ton
Slaapplaatsen: 4
Max aantal personen: 12
Brandstoftank: 3.500 liter
Watertank: 650 liter
Motoren: 3x 800pk MAN R6-800
Aandrijving: 3x Rolls-Royce waterjets
Topsnelheid: 40 knopen
Kruissnelheid: 33 knopen
Verbruik bij topsnelheid: 430 liter per uur
Verbruik bij kruissnelheid: 330 liter per uur
Actieradius bij topsnelheid: 320 zeemijl
Actieradius bij kruissnelheid: 370 zeemijl
Verkoopprijs: 2.600.000,- euro (ex. btw)
Meer info: Website Art of Kinetik