?>

Op de beursvloer: Fries gevecht in Düsseldorf

0


Een aantal bedrijven uit Friesland zijn woedend op het promotie initiatief voor Friesland, Fryslân Marketing. Deze club wordt namelijk flink gesubsidieerd door de provincie en betaalt daarom niet zelf voor haar stand op Boot Düsseldorf. De bedrijven die wel zelf moeten betalen spreken van oneerlijke concurrentie…


Dat Fryslân Marketing een door de overheid betaalde stand heeft is nog tot daar aan toe. Het doel van deze stand is namelijk om meer mensen naar Friesland te trekken wat uiteindelijk natuurlijk weer geld in de la zal brengen. Nu is het echter zo dat bevriende bedrijven van de directie van Fryslân Marketing ook op de stand uitgenodigd zijn.

Deze bedrijven, denk aan jachtverhuur en toeristen organisaties, staan dus “gratis” op Boot Düsseldorf hun eigen producten te promoten. Dit kan volgens een tiental andere bedrijven die duizende euro’s investeren om een stand te hebben natuurlijk niet. Ze eissen dan ook een direct terugtreden van deze “bevriende” bedrijven en willen dat Fryslân Marketing alleen haar eigen personeel op de stand zet. Volgens deze club vullen ze hun eigen personeel alleen maar aan met andere mensen uit de regio.


Om er nog een schepje bovenop te doen wil de directeur van het eveneens benadeelde commerciele toeristen bureau Friesland Holland, Albert Hendriks, de zaak bij de NMa aankaarten. Hij vindt het namelijk regelrechte misbruik van Subsidies. Daarnaast is dit niet de eerste keer dat het fout gaat, ook bij de vakantiebeurs in Utrecht werd er al op deze manier geconcurreerd…

Wij vinden het een spannende ontwikkeling en houden het dan ook nauw in de gaten.

Reageren