?>

BootblogTV: interview Yburg Yachting

2


Op de Hiswa heeft Bootblog Joost de Waard, mede-oprichter van Yburg Yachting, geïnterviewd en gevraagd naar het verhaal achter de Yburg650 (Wereldprimeur). Wat voor een boot is het, waarom hebben ze hem gebouwd en wat was hun inspiratie?…


[Eerst de video kijken en dan lezen? Scroll naar beneden]

De Yburg 650 was een van de Wereldprimeurs op de Hiswa Amsterdam 2011. We konden deze boot dan ook niet links laten liggen en vroegen naar het verhaal achter Yburg Yachting. De Yburg 650 is ontstaan vanuit een gebrek aan een betaalbare kruising tussen een klassieke Riva en de moderne sloep. Deze mooie boot heeft daarom ‘best of both Worlds’ en brengt je snel vanuit IJburg naar de binnenstad van Amsterdam.


Door het gebruik van een botenboordmotor, echter wel goed weggewerkt in een bun, bespaart de werf veel productiekosten voor de kopers. De vraag is echter of dit niet teveel imago schade geeft zodat men liever niet in deze boot gezien wordt. Een buitenboord motor boot is namelijk toch een iets minder volwassere boot dan eentje met een eigen motor. Toch geeft de werf verschillende goeie redenen, met name het verbruik, om het gebruik van een buitenboordmotor niet direct af te schieten. Daarnaast hebben ze hem zo verwerkt in de boot dat het van de buitenkant helemaal niet zichtbaar is. Hij zit namelijk in een bun die er ook nog eens voor zorgt dat hij stiller is (dat horen we graag eens met Bootblog oren).


De lijn van de boot is ontzettend mooi, vergelijkbaar met de oude Italiaanse ontwerpen maar dan met een rechte “Engelse” neus. Het interieur is strak en vooral gebruiksvriendelijk. De kapitein kan samen met een ‘co-piloot’ op het stuurbankje zitten. Daarachter zit een U-vormige bank waar met ruim 6 personen gezeten kan worden. De kussens zijn uitgevoerd in sterk sky-leder en de vloer is net als het dek bedekt met kunststof teak. Beide materialen besparen natuurlijk op de aanschafprijs maar zijn vooral erg gebruiksvriendelijk. De speciale ISO-NPG polyester romp sluit osmose werking uit, ook daar dus zeer gebruiks- en onderhoudsvriendelijk.


Omdat de Yburg 650 licht is gebouwd en een snelvarende romp heeft, komt hij snel in plané. De kruissnelheid ligt, afhankelijk van de motor keuze, op 22 knopen (41km/u). Met een Suzuki DF60, is er al eens 28 knopen (52 km/u) gevaren. Dit zijn lekkere snelheden voor zo’n type boot. Dit komt doordat een buitenboordmotor goed te trimmen is, dus er kan met een kleiner vermogen een veel hogere snelheid worden bereikt met een relatief laag brandstofverbruik.


De Yburg 650 is een stuk voordeliger dan menig sloep en al helemaal in vergelijk met een Boesch of Riva. Hij zal daarom voor een iets breder publiek interessant zijn met een prijs vanaf 31.400,- euro.


Bekijk het filmpje van het interview waarin een van de oprichters meer tekst en uitleg geeft.


Presentatie: Quinten van Solt
Camera: Ollie Vrijmoed
Geïnterviewde: Joost de Waard (Yburg Yachting)

2 reacties

Reageren