De man(nen) achter de Outlaw 999

0


Sinds eind vorig jaar is Nederland weer een nieuw botenmerk rijker, het Leidse Outlaw. Tijdens de Hiswa 2011 werd hun eerste model, de 9,99 meter lange tender Outlaw 999 officieel aan het publiek getoond. Bootblog interviewde Roy van Sambeek, een van de oprichters van deze nieuwe werf…

Eerst het interview zien en dan meer over de Outlaw 999 lezen? Klik hier

De Outlaw 999 is met zijn Engelse boeg en Italiaanse spiegel een behoorlijk unieke tender. Zoals steeds meer boten, combineert hij het gemak van een weekendboot, een sloep en een bijboot voor een superjacht. Naast prima vaareigenschappen (dit moeten we op het woord van de werf zelf geloven, wellicht binnenkort eens testvaren) beschikt hij namelijk over een ruime cabine benedendeks. Een kleine keuken, eettafel die omgeklapt kan worden tot tweepersoons bed en een natte cel inclusief douche zorgen er voor dat je prima een weekendje kan overnachten op deze tender. We noemen de ‘badkamer’ bewust een natte cel aangezien je hier niet heel veel van hoeft te verwachten doordat er geen stahoogte is. Douchen zal niet heel relaxt zijn, maar voor noodsituaties wel erg handig om hem aan boord te hebben.


De gehele boot ademt strak design en gebruiksgemak uit. Het kunststof ‘teak-dek’ is van Estec, dus erg onderhouds arm en het behoudt altijd zijn mooie ‘nieuwe’ kleur. Verder is er nergens hout gebruikt, hierdoor oogt het interieur wat steriel maar dat kan met kleur accenten en kleine details naar wens gezelliger gemaakt worden. Net als veel jachten tegenwoordig hebben de oprichters van Outlaw veel inspiratie uit Riva-achtigen gehaald en door vertaald naar een moderne boot. Het oude zonnedek achterop dit Italiaanse icoon heeft de Outlaw echter wel behouden.

De standaard uitvoering wordt geleverd met een 4 cilinder Vetus Turbo Diesel welke 140pk levert. Hiermee behaalt hij ongeveer 45 km/h op topsnelheid, prima om achter te waterskiën dus.


Mensen die opzoek zijn naar een (relatief) betaalbare allrounder kunnen met deze Outlaw dus perfect uit de voeten. Wij vinden vooral de buitenkant, met als design detail het driehoekige dekraam, erg mooi. Het interieur had wat ons betreft wel wat stijlvoller kunnen zijn. Je kan het gevoel krijgen dat de Outlaw 999 iets te groot is voor zijn vormgeving, dit geeft hem echter wel genoeg leefruimte en bescherming voor bijvoorbeeld kinderen in de kuip. Waarschijnlijk zal het komende broertje, Outlaw 777, gevoelsmatig iets beter in verhouding zijn. Wil je zelf ervaren hoe hij voelt en vaart? Je kan hierrr een afspraak maken…

Bekijk hierrr het interview met Roy van Sambeek, mede-oprichter en directeur van Outlaw.

Specificaties Outlaw 999:
Lengte: 9,99 meter
Breedte 2,75 meter
Hoogte 1,35 meter
Diepgang 0,65 meter
Gewicht:  3 Ton
Accommodaties: 2 slaapplaatsen, 1 toilet+douche
Brandstoftank: 200 L
Watertank: 100 L
Motor(en): Vetus 4 cilinder Turbo diesel
Vermogen: 140pk
Prijs: vanaf 99.900,- euro
Werf: Outlaw

Reageren