Riva rivalen deel 4: Dolvik

1


In deze serie zoeken we boten die vergelijkbaar zijn, of zelfs concurreren, met de Italiaanse runabout icoon: Riva. Eerder zagen jullie de Boesch, de J-Craft en de Colombo. Dit keer is het de beurt aan het vrij onbekende Scandinavische merk Dolvik…


Dolvik is een klassieke werf uit Noorwegen waar de Mahonie houten boten nog met de hand gemaakt worden. Dit gebeurt nog steeds op de traditionele manier zoals dat in de jaren 20 ook gedaan werd. Uiteraard zijn er moderne technieken en manieren toegepast die de behoeftes van tegenwoordig bevredigen, maar in de basis wordt elke boot met de hand gebouwd.


Het grote nadeel van houten speedboten is het alom bekende onderhoud. Om dit te beperken zijn er tegenwoordig flink wat goede oplossingen gevonden, zie het BootblogTV item over de Duitse werf ‘Rivers and Tides‘. Dolvik maakt eigenlijk gebruik van een vergelijkbare techniek om het onderhoud aan de boot tot een minimum te beperken. De ‘moderne’ Dolvik’s zijn namelijk, naast de epoxy laag die over het mahonie van de romp gaat, voorzien van 8 lagen vernis. Dit zorgt voor een goede berscherming van het hout en zorgt ervoor dat je de boot alleen maar hoeft te wassen. Als eigenaar hoef je hem de eerste 10 jaar dus niet te schuren of lakken.


Dolvik is een oude werf en heeft al behoorlijk wat verschillende types gebouwd (kijk maar), op dit moment is de Dolvik D30 limited edition echter de meest moderne keuze. Deze 9 meter lange runabout heeft de looks en allure van vroeger, maar met alle moderne techniek aan boord. Natuurlijk is dit niet uniek, want dat heeft de Riva zelf ook. Toch is de Dolvik D30 wat ons betreft weer net even wat puurder, met name door zijn originele mahonie houten romp. In het interieur is echter wel duidelijk zichbaar dat het om een moderne boot gaat, maar dat wil je ook.


Naast dit moderne interieur beschikt hij ook over moderne prestaties. De beide 350pk diesels van Volvo, Mercruiser of Cummins brengen hem namelijk tot een top van ruim 50 knopen. Heerlijk om mee te flaneren langs mooie rustieke havens of door de Amsterdamse grachten, maar dus ook perfect om achter te waterskieen. Wie hem wil hebben moet wel redelijk diep in de buidel tasten want 495.000 euro (ex btw!) voor een bootje van slechts 9 meter is natuurlijk een flink bedrag…

Specificaties Dolvik D30 Limited Edition:
Lengte:  9,10 meter
Breedte: 2,48 meter
Gewicht: 3.800 kg
Brandstoftank: 450 liter
Watertank: 80 liter
Accommodaties: 6 zitplaatsen, 2 bedden
Actieradius @ kruissnelheid: 240 zeemijlen
Motoren: Volvo, Mercruiser of Cummins, Diesels
Vermogen: 2x 350pk (=700pk)
Kruissnelheid: 40 knopen
Topsnelheid: 50 knopen
Prijs: 495.000,- euro (ex. BTW)

Meer info over Dolvik? Dolvik website
Meer info over de D30 Limited Edition? Dolvik Limited website

1 reactie

  1. mooie boot,maar eigenlijk vind ik de boot van walter snoek met zijn v10 van dodge viper wel wat mooier en zelfs goedkoper,alhoewel ik hem niet kan bekostigen,maar wie weet.
    zijn er meer van deze botenbouwers?

Reageren