Is de Azimut 45 een benchmark?

0


De Italiaanse werf Azimut heeft onlangs computer tekeningen vrijgegeven van haar nieuwste telg, de Azimut 45. Een flybrigde jacht met 960pk en keuze uit een twee of drie cabine indeling. Naar eigen zeggen van de werf een parel binnen hun flybridge collectie…

Azimut claimt met deze nieuwe 45 voeter een benchmark qua gebruiksvriendelijkheid en utiliteit te ontwikkelen. Dit komt door de werf met name door het flexibele interieur. Er kan namelijk zowel uit een 2 als uit een 3 cabine opstelling gekozen worden, maar dat is toch niet zo uniek? Deze keuze is bij vrijwel alle jachten van deze afmeting mogelijk. Het is wel apart dat de werf weer voor de punt van het jacht gekozen heeft als eigenaarshut. Tegenwoordig zien we vaak eigenaarshutten over de volledige breedte midschips, maar Azimut heeft in deze opstelling weer voor de neus gekozen. Hierdoor ontstaat er een ruime VIP-suite midschips, met badkamer en-suite, die door de gasten gebruikt kan worden. In de drie kamer opstelling wordt de keuken, die tevens benedendeks te vinden is, wat kleiner gemaakt en ontstaat er ruimte voor een relatief kleine dubbele gastenhut.


Echte flexibiliteit in het interieur zien we dus eigenlijk niet. Wij zouden het veel interessanter gevonden hebben wanneer de indeling nog meer te optimaliseren is. Bijvoorbeeld met een keuze voor de eigenaarshut, voorin de punt of midschips. Daarnaast zouden ze een keuzemogelijkheid kunnen laten bestaan tussen het bovendeks of benedendeks plaatsen van de keuken. Hierdoor zou een half-custom 45 voets jacht ontstaan dat wat ons betreft meer benchmark waardig is qua indeling.


Over de vaareigenschappen en prestaties is vanzelfsprekend nog weinig bekend. Wel weten we dat er twee Cummins diesels van 480pk ieder in komen te liggen. Hiermee zal de Azimut 45 een topsnelheid van ongeveer 32 knopen behalen. Eind dit jaar zal het eerste examplaar te water gaan, dan weten we dus meteen of onze mening gegrond is of dat Azimut echt een parel binnen het segment ontwikkeld heeft. Tot op heden vinden we de Magellano 50 van Azimut veel dichter bij een benchmark en, qua slyling, een parel komen…

Reageren