We zullen niet snel over vrachtschepen schrijven, maar uit een artikel van de Engelse krant ‘The Guardian’ blijkt dat de 15 grootste vrachtschepen van de Wereld net zoveel zwavel uitstoten als 760 miljoen dieselauto’s. Dit is toch wel een schokkend hoge uitstoot in een tijd die gedomineerd wordt door milieuvriendelijke maatregelen, reden genoeg om er even aandacht aan te besteden…
Verdeeld over alle zeeen varen er ongeveer 90.000 vrachtschepen over de Wereld die gezamelijk verantwoordelijk zijn voor 9% van alle zwaveluitstoot. Ze zijn zelfs verantwoordelijk voor de uitstoot van 3,5 tot 4% van alle gassen die klimaatverandering veroorzaken, hoogste tijd dus voor strengere regels voor deze massa-vervuilers.
Ook het IMO (International Maritime Organisation) is dit probleem niet ontgaan en heeft al een aanpassing in de wetgeving gedaan. Door nieuwe richtlijnen zullen schepen die zwaarder zijn dan 400 ton en na 2013 gebouwd zijn verplicht worden om hun energie-efficientie met 10% te verhogen. Dit lijkt natuurlijk maar een kleine aanpassing, maar tussen 2020 en 2024 zal dit met 20% verhoogt moeten worden en vanaf 2024 zelfs met 30%. Toch krijgen wij het idee dat de beroepsscheepvaart nog flink wat van de auto- en zelfs plezierjacht industrie kan leren, daar is men namelijk wel al druk bezig met het verminderen van de uitstoot.
Volgens clubvan30.nl is de Europese Commissie op dit moment ook met maatregelen bezig welke de uitstoot van fijnstof zelfs met 80% moeten zouden laten dalen. We zijn benieuwd wat er van deze plannen terecht komt. 1 ding is zeker, er moet iets aan deze vervuiling gedaan worden…
[Bron: Clubvan30 & The Guardian]