Afgelopen weekend was weer echt een lekker watersportweekend. Niet alleen het weer zat gigantisch mee, maar er waren ook een aantal noemenswaardige evenementen. Op zaterdag her-opende Koningin Beatrix het Scheepvaart Museum in Amsterdam officieel en op zondag konden we kiezen uit een RibRally voor de kust van Zeeland of de Frauscher Challenge bij Finley. Wij kozen voor de laatste…
Het was een fantastische dag aan de Loosdrechtseplassen met een heerlijk zonnetje en strak water. Frauscher en haar partners, Porsche, Gassan diamonds, B&O en Oger hadden dan ook geen betere dag kunnen wensen om de Frauscher ‘end of season’ Challenge 2011 te organiseren. Nouja, op één puntje na dan, want het was op de plassen helaas te druk om ook echt tegen elkaar te racen. Wel konden de genodigden in groepjes de boten betreden om eens echt te voelen hoe snel en wendbaar ze zijn. Wij stapte twee keer aan boord van de Frauscher 686 Lido en waren zeer positief verbaast over de vaareigenschappen van deze strakke tender.
Wie namelijk een echte performance tender wil hebben heeft aan de Frauscher 686 Lido een prima keuze. Hij komt zeer snel in plané en voelt erg stabiel aan. Deze Frauscher heeft zulke goede vaareigenschappen dat je niet bang hoeft te zijn om hem aan je vrienden uit te lenen. Er kan tijdens het varen namelijk niet veel fout gaan. Wanneer je hem vol gas een bocht in gooit remt hij door zijn goede rompvorm zelf zodanig af dat de bocht prima te nemen is. Je kan in een goede bocht het stuur zelfs loslaten en hij blijft de bocht vasthouden waardoor je spectaculaire rondjes maakt. Ook van koers wijzigen tijdens het op volle snelheid rechtdoor planeren kan de romp perfect aan, het creëert eigenlijk alleen wat flinke heckgolven. De Frauscher 686 Lido is echt een soort kart voor op het water en laat je in veiligheid zijn grenzen opzoeken. Van onze belevingen hebben we een kleine video impressie gemaakt welke we deze week online zullen zetten.
Naast het varen op de Frauscher Lido, St. Tropez, Benaco en de 717 GT konden we natuurlijk ook in alle rust de boten wat beter bekijken. Het was ook mooi om te zien dat Frauscher niet alleen haar eigen boten aan de stijgers van Finley toe stond, maar gasten met een mooie Boesch of Riva mochten deze uiteraard ook gewoon aanleggen. Er lagen dan ook een klassieke en nieuwe Boesch’s en een kleine klassieke Riva. Het is natuurlijk ook niet onlogisch dat eigenaren van een van deze twee runabout iconen een overstap naar de wat strakkere Frauschers maken. Wie toch een Frauscher wil maar de lijnen van een Boesch of klassieke Riva niet los kas laten kan dan ook nog voor de bloedmooie Frauscher St. Tropez kiezen.
Binnen in het Finley witte huis en onder de tenten kon het publiek genieten van heerlijke wijnen, leuke hapjes, mooie sieraden en de winter collectie van Oger. Op het gras stonden een aantal dikke Porsches van Porsche centrum Amsterdam geparkeerd, want dat pas natuurlijk ook perfect binnen deze doelgroep. Het was jammer dat er dit keer geen wedstrijd gevaren werd, maar wij verkiezen goed weer en volle Loosdrechtse plassen toch echt boven regen en wind. Die race komt tijdens de eerste Frauscher Challenge volgend jaar wel weer…
1 reactie
leuk verhaal en mooie foto’s