Na vrijwel elke grote botenbeurs komen er direct positieve berichten. Het lijkt dus altijd goed te gaan met de watersport wereld, maar de cijfers en enquetes van Boot Dusseldorf onderbouwen dit ook wel…
Boot Dusseldorf is voor onze kant van de wereld eigenlijk wel de belangrijkste graadmeter binnen de watersport industrie. Wanneer er een positief gevoel heerst, en de cijfers dit tevens onderbouwen, kunnen we bijna wel stellen dat we uit de dip aan het komen zijn. Natuurlijk moeten we wel een beetje oppassen met deze beweringen aangezien de Duitse economie er in Europa sowieso goed voor staat. Aangezien 80% van de bezoekers uit Duitsland kwam kan dit het beeld daarom wel een beetje kleuren.
Alle Boot Dusseldorf cijfers op een rij
In negen dagen bezochten 246.700 personen uit meer dan 60 verschillene landen de beurs. Ongeveer 50.000 personen kwamen van buiten Duitsland. Al deze bezoekers bezochten 1.656 exposanten uit 62 landen in 16 verschillende “thema werelden” verdeeld over 17 beurshallen. 50% van de bezoekers kwamen voor zeilboten en jachten, 36% kwam voor de watersport- en boot accesoires, 30% kwam voor de motorboten en jachten, nog eens 30% kwam voor de maritieme reismarkt en 27% kwam voor het snorkel en duik gedeelte van de beurs. Uiteraard waren er heel veel mensen die voor meerdere dingen kwamen.
Ondanks dat de beurs dit jaar iets minder bezoekers heeft mogen verwelkomen (in 2011 waren het er namelijk 250.500), is CEO Werner Matthias Dornscheidt zeer tevreden met het op peil houden van dit hoge bezoekersaantal. Het is natuurlijk ook erg moeilijk om ieder jaar weer meer bezoekers te trekken. Vooral trots is hij op het 360 graden watersport belevings thema. Wij vinden vooral de iPad/iPhone app waarmee je in 3D
door de beurs kon lopen een erg gaaf.
Zeilboten en jachten (50% v/d bezoekers)
Uit de eerste resultaten van de equestes onder bezoekers en exposanten blijkt dat vooral het zeilboten deel van de beurs het zeer goed gedaan heeft. Er hebben meer verkopen plaatsgevonden dan voorgaande jaren. Deze kwamen vooral uit het middensegment, wat opzich een heel goed teken is. In moeilijke tijden heeft het middensegement het namelijk van oudsher altijd het zwaarst en daar lijkt nu dus een goede groei in te zitten.
Motorboten en jachten (30% v/d bezoekers)
Bij de motorboten en superjachten is er een iets voor de hand liggender beeld ontstaan. Ook hier zijn er meer boten verkocht dan in voorgaande jaren, maar deze stijging bevond zich vooral in het hoger- en middensegment. Het kleinere segement heeft zowel bij de motor- als zeilboten een beetje een opdonder gekregen.
Accesoires (36% v/d bezoekers)
Een logisch gevolg van de economisch nog steeds onzekere periode lijkt de stijging van de interesse naar accesoires. Uit de eerste resultaten van de enquetes blijkt dit ook te kloppen. Veel bezoekers wilden namelijk graag hun huidige boot upgraden en kochten voornamelijk zaken voor extra comfort en veiligheid.
Snorkel & Duiken (27% v/d bezoekers)
2011 was voor deze tak van de watersport industrie een erg moeilijk jaar door het politiek zeer instabiele Egypte. Wereldwijd is dit namelijk een van de meest geliefde plekken om eens een kijkje onder het wateroppervlak te nemen. Op Boot Dusseldorf bleek echter dat ook deze branche aantrekt door een verhoogde omzet van de exposanten in vergelijk met vorig jaar. Er werd echter niet bij verteld of dat juist om dikkere duikpakken ging zodat ook in koudere gebieden gedoken kan worden (geintje).
Maritieme reis branche (30% van de bezoekers)
Dit deel van de watersport branche moet het vooral van de plaatselijke oplossingen hebben. Zo bleek ook op Boot Dusseldorf dat mensen tegenwoordig namelijk liever vaker kort op vakantie gaan dan minder vaak en lang. Europese bestemmingen samen met Turkije en het Oostelijk deel van de Middellandse Zee zijn voor 2012 zeer populaire waterpsport bestemmingen. Toch lijkt door Boot Dusseldorf ook deze branche weer in de lift te zitten.
En ja…. Er waren wel wat bootbabes op Boot Dusseldorf 2012. Nog lang niet wat we hopen te vinden, maar er zit progressie in…
Samenvattend kunnen we dus wel stellen dat Boot Dusseldorf 2012 een groot succes was. Maar zoals eerder worden dit soort cijfers wel met een deels gekleurde bril naar buiten gebracht. Wij zijn natuurlijk erg benieuwd naar de sfeer op de Nederlandse beursen, en die gaan we aftrappen met Boot Holland in Leeuwarden op 10 t/m 15 februari. Kom je ook?