In opvolging van de Fleming 75 heeft de Taiwanese werf een nieuw vlaggenschip ontwikkeld, de Fleming 78. Net als zijn voorganger een prachtig stoer jacht voor lange afstanden en verblijven aan boord…
In 1985 begon Tony Fleming samen met zijn business partner Anton Emmerton vanuit Californie met de productie van het eerste Fleming yacht dat in Taiwan gebouwt werd. Zijn ervaring met dergelijke trawler jachten heeft Tony Fleming met name opgedaan in de periode van 1961 tot 1983 tijdens zijn functie als technisch directeur bij American Marine, bouwer van de bekende Amerikaanse Grand Banks trawlers, in Hong Kong.
In 1983 verliet hij American Marine om gedurende twee jaar samen met Anton Emmerton te werken aan hun eigen merk, Fleming Yachts. Het eerste jacht werd de 50 voet grote Fleming 55 waarvan er in 1997 ruim 100 afgeleverd waren. Er ontstond onder de doelgroep echter steeds meer vraag naar grotere jachten van dezelfde werf. In het jaar 2000 werd dan ook de eerste Fleming 75 gelanceerd, wat tot op heden het vlaggenschip van de werf, welke nog steeds in Taiwan produceert, was. Inmiddels bestaat de range uit de Fleming 55, 58, 65 en nu dus de nieuwe 78 voeter.
De romp van de nieuwe Fleming 78 is in vergelijk met zijn voorganger iets langer doordat hij nu doorloopt onder het zwemplateau, dat zelf ook een voet langer is. Om de vaareigenschappen te verbeteren heeft hij aan de voorkant ook een bulb (golfbreker) en een langere kiel gekregen. Zijn topsnelheid ligt iets hoger, namelijk op 23 knopen. Deze bereikt hij middels zijn 2 1.550pk sterke MAN v12 motoren, welke hem ook een rustige kruissnelheid van 8 knopen leveren. De Fleming 78 is ook leverbaar met twee kleinere motoren van ieder 1.000pk, maar deze zullen hem “slechts” een top van 20 knopen opleveren.
In het interieur vind je de bekende perfecte afwerking waarin veel hout gebruikt wordt. Je moet er van houden, maar wij vinden (net als een hyper modern interieur bij andere jachten) klassieke houten interieuren ook altijd erg mooi. Dit moet natuurlijk wel bij het schip passen, maar dat hoef je bij een statige 78 voet Fleming waarschijnlijk niemand uit te leggen. De Fleming 78 beschikt over een zeer ruime eigenaarshut in het midden van het schip en twee ensuite gastenhutten. Verder heeft het jacht natuurlijk een ruime salon en pilothouse vol met technische snufjes die het leven aan boord prettig maken. Een voorbeeld hiervan is het ‘Boning Monitoring system’ dat zo’n beetje alles voor je in de gaten houdt. In een oogopslag hou je de navigatieverlichting, brandstof levels en bijvoorbeeld waterdruk in de gaten, wel zo makkelijk.
De gigantisch ruime flybridge is eigenlijk het fijnste deel van dit jacht, en niet alleen omdat wij altijd zo’n fan van flybridges zijn. Hij bestaat namelijk net als de ruime salon (met pilothouse, salon en kuip) uit 3 verschillende delen. Het voorste deel is de tweede stuurpositie waarbij je lekker met je haren in de wind je jacht kan besturen (of natuurlijk laten besturen). Het tweede, lager gelegen, deel beschikt over een ‘wet-bar’ met koelkast, ijsmachine en BBQ waar je tot diep in de nacht met gasten kan relaxen (mits het lekker weer is natuurlijk). Daarachter bevindt zich de plek voor een 15 voet tender die er met een hydraulische kraan op en af gehezen kan worden.
Helaas zijn er buiten de 3 afbeeldingen die bij dit artikel staan nog niet meer plaatjes bekend (nee, ook niet de afbeeldingen die op de site staan want die zijn gewoon van de oude Fleming 75). Deze nieuwe Fleming 78 is dus weer een erg mooie Taiwanese trawler met Amerikaanse uitstraling (en roots) en veel betere afwerking dan beide landen doen vermoeden. Wie opzoek is naar een ruim jacht, waar je wel nog zelf mee kan varen, voor lange afstanden welke niet hoeft te planeren dan lijkt dit ons een erg goede keuze. Wel moet je ongeveer 3,4 miljoen euro over hebben want dat gaat hij voor een vrij aangeklede versie kosten…
Specificaties Fleming 78:
Lengte: 23,66 meter
Breedte: 6,52 meter
Diepgang: 1,52 meter
Doorvaarhoogte: 6,6 meter
Gewicht (geladen): 89.721 kg
Brandstoftank: 11.356 liter
Drinkwatertank: 1.173 liter
Vuilwatertank: 870 liter
Motoren: 2x MAN V12 1.550pk
Vermogen: 3.100pk
Kruissnelheid: 8 knopen
Topsnelheid: 23 knopen
Prijs: 3.400.000 euro
Werf: Fleming Yachts