Rondvaartboot van 2 miljoen aan de kant

0

Groene boot van 2 miljoen ligt werkeloos stil

De eerste rondvaartboot die waterstof als brandstof gebruikt, werd in 2007 door rederij Lovers voor de lieve somma van ruim 2 miljoen euro aangeschaft. De boot ligt echter sinds zijn onthulling werkeloos aan de kant.

Een rondvaartboot zonder stank, lawaai of schadelijke uitstoot door het gebruik van de niet-fossiele brandstof waterstof: Het moeste een voorbeeld worden van hoe de toekomst van de rondvaartindustrie in Amsterdam er uit zou moeten gaan zien. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en is er nog niets van die belofte terecht gekomen. Sterker nog: Zelfs het voorbeeld zèlf heeft niet gepresteerd wat was beloofd.

De boot heeft zich maar een paar keer in actie laten zien: Tijdens haar onthulling in 2009 door wethouder Marijke Vos, tijdens Sail 2010 en toen het schip werd genomineerd voor ‘Schip van het jaar’ in 2011. En dat alles omdat Lovers het schip nergens kan voltanken, want er zijn geen waterstoftankstations.

In eerste instantie zou er op het aan het water grenzende terrein van Shell in Amsterdam Noord een waterstoftankstation komen dat gebruikt zou gaan worden voor het voltanken van de stadsbussen op waterstof èn de nieuwe rondvaartboot. Dat was voor Shell zelf ook belangrijk, want zij wilden hun personeel met de waterstofrondvaartboot over het IJ gaan vervoeren.

Er was toen al een waterstoftankstation voor de bussen van het GVB, ook in Noord, maar dat was te ver verwijderd van het water om er bij te kunnen met de waterstofboot. Daarop werd besloten om het station over te plaatsen naar het Shell terrein. Volgens een  woordvoerder van Linde Gas Benelux, die het station zouden moeten gaan bouwen, stonden zij klaar voor de start van het bouwen.

Maar omdat het bouwen en het testen van de waterstofboot veel langer duurde dan gepland, moest Shell op zoek naar alternatieven om hun personeel over het IJ te vervoeren. Dit alternatief vonden zij in de bestaande GVB-pont. Dit bleek een prima oplossing, dus was er voor Shell geen noodzaak meer hun terrein beschikbaar te stellen voor het waterstoftankstation en trokken zij hun aanbod om hun terrein te gebruiken terug.

Hierdoor is het tot op de dag van vandaag niet mogelijk om het rondvaartschip vol te tanken en ligt het peperdure gevaarte levenloos aan de kant. Hoe kan het in vredesnaam zo lopen….

Reageren