Het bijzondere werkschip SC Amethyst met alle nieuwste snufjes, wordt vanmiddag om 16:00 uur gedoopt bij Sima Charters in Maassluis.
De SC Amethist is een zwaar werkschip, ontworpen voor meerdere doeleinden zoals vervoer bemanning en voorraden van- en naar schepen brengen die voor anker liggen bij offshore windparken of olieplatforms.
Het nieuwe werkschip is een echte alleskunner en inzetbaar als bemanningsboot, wachtvaartuig, loodsboot, patrouillevaartuig, survey schip en reddingtender.
De opvallende gele boot is uiterst comfortabel, zelfs bij zwaar weer vaart ze stabiel op zee. Vooral het SeaKeeper stabilisatiesysteem zorgt ervoor dat het schip stabiel blijft bij hoge en lage snelheden. Het werkschip wordt aangedreven door twee Volvo Penta IPS units, welke veruit de meeste schone en brandstof besparende motoren zijn op dit gebied. Ze verbruikt 200 liter brandstof bij 21 knopen.
Ook aan veiligheid is gedacht met een zeef verfijnd man overboord systeem en een derde stuurstand voor extra veiligheid.
Kracht
Het achterdek kan maximaal tot 8 ton lading houden, terwijl er op het voordek maximaal tot 2,5 ton lading geplaatst kan worden.
Interieur
De SC Amethist is uitgerust met een kleine keuken en een comfortabel transparant interieur geschikt voor 12 passagiers, samen met de navigator en de kapitein. De grote ramen zorgen voor een bijna 360 ° uitzicht. De kapitein heeft een uitstekend overzicht, wat zeeziekte kan voorkomen. Het geluidsniveau binnen is extreem laag; 62dB bij 20 knopen en 64 dB op volle snelheid.
Op het ruime benedendek de SC Amethist is ingericht met vier stapelbedden, airconditioning en twee doucheruimtes met een toilet. Het centrale gebied biedt een comfortabele zithoek met tv-faciliteiten.
SC Amethyst is ontworpen door Vripack en Sima Charters, gebouwd door Sima Charters en Shipinstall. Het schip wordt op aanvraag gebouwd.
Technische specificaties:
LOA: 20 meter
BOA: 6.3 meter
Diepgang: 1.55 meter
BRT / NRT: 49,95
Motoren: twee Volvo Penta D13
Max . Snelheid: 28 knopen
Kruissnelheid: 21 knopen
Bereik bij kruissnelheid: 700nm
Brandstofverbruik: 200ltr / uur bij kruissnelheid
Tank Capaciteiten: Brandstof 8000ltr
: Zoetwater 800ltr
: Zwart / grijs water 600 ltr
Materiaal: aluminium
Type romp: V-vorm
Ontwerper: Vripack / Sima
Techniek: Vripack / Sima / Shipinstall bv
Naval Architecture: Vripack
Bouwer: Sima Charters BV
Indeling: Lloyd’s: 100A1 , SSC , Pilot , HSC , G3
Vlag: UK