“Uit de eerste onderzoekresultaten onder bezoekers geeft 51% aan iets gekocht/ besteld te hebben of een offerte te hebben opgevraagd”, meldt de Hiswa Amsterdam Boat Show trots in een persbericht. In totaal brachten 43.405 watersportliefhebbers een bezoek aan Hiswa 2015, wat betekent dat 22.137 mensen dus in principe een boot wil kopen. Nogal een groot aantal, maar aangezien de crisis voorbij is en mensen gericht een beurs bezoeken, zou het best weleens waar kunnen zijn.
Beursmanager Joost Ringeling had al een voorgevoel: ‘In de aanloop naar de beurs merkten we al een positieve stemming. Zowel onder de exposanten, als onder de bezoekers, maar ook onder het beursteam. Het gevoel was goed en dit zagen we terug tijdens de beurs. Het gros van de exposanten heeft goede zaken kunnen doen en de sfeer op de beurs was positief. Er werd meer dan voorgaande jaren verkocht en dat is heel goed nieuws voor de branche.’
De crisis is deels voorbij en vooral de doelgroep (lees: 50 plus), heeft steeds meer te besteden. Er komen erfenissen en pensioenen vrij en dat geld kan uitgegeven worden aan een leuk bootje. Ringeling: ‘Uit reacties van exposanten merken wij dat het groeiende consumentenvertrouwen direct terug te zien was op de beursvloer in een hogere koopbereidheid van de bezoekers.’
We zullen het komend jaar in de gaten houden op het water, maar hij zou weleens gelijk kunnen hebben. Een goede ontwikkeling, want hoe meer bootjes, des te meer vreugd is ons motto.
De 60e editie van de Hiswa vond plaats van 11 tot en met 15 maart 2015 in Amsterdam RAI.