Je zou bijna niet zeggen dat bovenstaande boot een Bayliner is. Er is al tijden een verschuiving van het merk vanaf het goedkope lage segment naar een iets betere kwaliteit en een hogere markt positie. Hoewel ze nog steeds erg betaalbaar zijn bekleedt Bayliner op dit moment een stabiele positie onderaan de middenmoters in de markt. Laten we deze 205 Bowrider even van wat dichterbij bekijken…
De reden dat deze Bayliner geen Maxum is (want daar lijkt hij wel verdacht veel op) heeft te maken met het afstoten van dit merk. Bayliner heeft het product van Maxum overgenomen en plakt hier nu zijn eigen naam op om geld te besparen. Bayliner en Maxum zijn een onderdeel van de Brunswick Corporation waar ook merken als Searay, Sealine, BostonWhaler en Quicksilver aan toebehoren. Bayliner en Searay hebben een veel beter wereldwijd dealernetwerk in vergelijk met Maxum, mede hierdoor hebben(gaan) ze de producten opgesplitst(opsplitsen) naar zowel Bayliner en Searay en gaan ze afscheid nemen van de merknaam Maxum. Genoeg achtergrond informatie voor zover, nu even naar de Bayliner 205 Bowrider type 2009/2010.
Overal waar je op deze boot kijkt ze je erg handige droge opslagruimte. Elk item, zoals de kussens, heeft een eigen aangewezen, goed ingerichte, opslaglocatie. De grootste vooruitgang voor Bayliner is wel het gebruik van een hoge kwaliteit bekleding en het royale gebruik van roestvrijstalen accenten van de boeg tot het achtersteven, dit geeft de boot een veel betere look en feel dan menig Bayliner.
De boot heeft een verlengd zwemplatform dat ideaal werkt bij het waterskieen en wakeboarden (activiteiten waar deze boot echt voor gebouwd is). Je kan op dit platform makkelijk je spullen aan en uittrekken en gemakkelijk de boot in en uitklimmen. De zwemtrap is echter moeilijk bereikbaar.
De stuurpositie ligt op een goede plek in de boot en biedt een duidelijk overzicht. Vanaf deze plek is alles te bedienen, zo ook de “auto” radio die redelijk wat geluid weet te produceren. De overkappingen boven de tellers lijken sier, maar schijnen erg goed te werken tegen lichtinval waardoor de tellers goed zichtbaar zijn.
Voor een prijs van iets onder de 30.000,- euro heb je aan deze Bayliner een prima boot, met de benodigde comfortabele functionaliteiten. Ik verwacht dat hij concurrerende merken best wel even aan het denken zal zetten. Om zijn karakter te begrijpen en ervaren zou je echt zelf eens aan boord moeten stappen.
Belangrijke eigenschappen:
-Standaard fiberglas cockpit
-Schijfremmen op de trailer
-Nieuw dashboard design
-Beschermhoes/doek in dezelfde kleur
-RVS accenten zijn standaard
-Gemakkelijke entree vanaf zowel de voorkant als de achterkant
Specificaties:
Lengte: 20,5 voet (6,22 meter)
Breedte: 8,2 voet (2,40 meter)
Gewicht (leeg): 1.287 kilo
Brandstoftank: 140 liter
Watertank: nvt
Diepgang: 0,94 meter
Kruissnelheid: 46 km/h
Actieradius bij kruissnelheid: 233 kilometer
Topsnelheid: 79,2 km/h
Verbruik bij topsnelheid: 55 liter per uur
Gegevens op basis van motor: 1 x 220-pk MerCruiser 4.3 L MPI
Optionele Motoren:
1 x 220-pk MerCruiser 5.0L Alpha I
1 x 220-pk MerCruiser 4.3 L MPI
1 x 190-pk MerCruiser 4.3L Alpha I
1 x 220-pk MerCruiser 4.3L MPI Alpha I
1 x 260-hp MerCruiser 5.0L MPI Alpha I