De Noord italiaanse werf Rio Yachts heeft afgelopen boatshow in Napels haar nieuwste 42 Art gepresenteerd. Net als in de auto indrustrie zie je bij boten vaak dat merken een kleine face-lift geven om een model up-to-date te maken. Bij deze nieuwe Rio is dit zeker niet het geval…
Het is eigenlijk een totaal nieuwe boot in vergelijk met zijn voorganger die ruim 3 jaar geleden gepresenteerd werd. Dat was namelijk veel eerder een face-lift van de in 2005 gepresenteerde Rio 40 Art. Die hebben ze destijds iets langer gemaakt en hier en daar een beetje gemoderniseerd. Deze nieuwe Rio 42 Art (2010) kan daarom eigenlijk pas de “echte” genoemd worden.
Een van de meest drastische veranderingen is de overgang van een oudersweds aandrijfsysteem naar een veel meer up-to-date variant. De oude 42 Art werd namelijk nog voortgestuwd door een systeem met rechte aandrijfas en roeren achter de schroeven, dat kan op een boot als deze tegenwoordig echt niet meer. Gelukkig hebben ze deze vervangen door sturende schroeven.
Wie nog nooit van Rio Yachts gehoord heeft, wat mij niet heel erg zou verbazen, is waarschijnlijk wel benieuwd naar de onderscheidende factor van deze werf. Dit is te vinden in het ruimte gebruik, ze weten namelijk als geen ander zoveel leefruimte uit een 42 voet speedboot met open cockpit te halen. Deze open cockpit is gewoon perfect ingedeeld waardoor er veel leefruimte ontstaat, maar juist benedendecks blinkt hij uit voor zijn soort. Hij beschikt over een zeer ruime en confortabele keuken, twee mooi italiaans ingerichte badkamers, een VIP gastenverblijf in de neus en een hele grote en lichte masterbedroom over de volledige breedte net achter het midden van het schip.
Zijn kracht en snelheid haalt hij uit twee zeer betrouwbare Volvo Penta D6 Diesel motoren met ieder 330 pk. Dat klinkt natuurlijk allemaal niet verkeerd, maar wat moet er op je spaarrekening staan om deze boot aan te schaffen? Natuurlijk weten we niet welke opties men wil, maar een kale versie begint bij 405.000,- euro en wanneer we alle fabrieksopties erbij nemen komen we ongeveer 100.000,- euro hoger uit. Vrij pittig voor een open speedbootje van 42 voet, maar ook weer geen wereldprijzen. Je hebt voor dat geld wel een strakke italiaan in handen…
Specificaties:
Lengte: 13,22 meter
Breedte: 4 meter
Diepgang (ex. schoeven): 0,69
Brandstof capaciteit: 900 liter
Water capaciteit: 330 liter
Max. personen aan boord: 12
Accomodaties: 4 + 1 bedden
Motoren: 2x Volvo Penta D6
Vermogen: 660 pk (2x 330)