?>

Interview & Review: Compagnie Sloep (video)

0


Vorige week was bootblog.nl bij de Yachts&Lifestyle 2010 show aan de Loosdrechtseplassen. Tijdens dit evenement hebben we verschillende boten onder de loep genomen en gesproken met importeurs en de werven zelf. De primeur van de show was de Compagniesloep. Bekijk ons filmpje waarin we met de geestelijk vader van deze Rolls Royce onder de sloepen spreken…


De sloep is ontworpen door de bekende maritiem architect Olivier van Meer, en wordt gebouwd bij jachtwerf Albert Wester & Zn. in Grou. De boot wordt gekenmerkt door zijn mooie combinatie van klassieke en moderne materialen. Zo is de sloep zowel van binnen als van buiten volledig in Zuid-Europees notenhout uitgevoerd, met een aantal mooie trendy Carbon accenten. Het Carbon is terug te vinden in fraaie stuurwiel, de motorkast en de aanrechtbladen, dit geeft de klassiek ogende sloep tegelijk een mooie hedendaagse uitstraling.


Niet alleen het Carbon maakt deze sloep modern en anders dan zijn concurrentie, hij heeft namelijk behoorlijk wat gadgets die hem in een hoger segment plaatsen. Zo beschikt hij over een elektrisch verstelbare stuurstoel die uit het midden van de halfronde bank omhoog gelift kan worden, en is ook de notenhouten tafel in het midden van de boot met één druk op de knop automatisch te verstellen. Natuurlijk is dit niet exclusief genoeg om hem beter dan de concurrentie te maken, daarom beschikt hij over nog veel meer dingen die het gebruiksgemak flink verhogen.


Enkele extra’s die standaard op deze sloep zitten zijn: twee wijnkoelers, een koellade, verwarming, op afstand bedienbare verlichting, een kooktoestel, een wasbak en een speciaal afval-luik in het dek die uitkomt in een bak benedendeks. De twee mooiste extra’s zijn toch wel de afsluitbare sanitaire voorziening en de gepatenteerde oplossing waardoor je nooit je lijnen zelf op hoeft te rollen of op het dek blijven slingeren.


Het toilet bevindt zich namelijk voor in de boot en is ruim genoeg om er in alle rust en privacy gebruik van te maken, zelfs wanneer de boot aan het varen is. Het mooie van deze ruimte is dat hij van buitenaf eigenlijk vrij onzichtbaar is. Doordat de romp vrij diep en breed is, steekt er geen opbouw boven het dek uit, maar is er wel genoeg bewegingsvrijheid op het toilet.


Zoals gezegd hoef je je als eigenaar van deze sloep geen zorgen over rond slingerende landvasten te maken. De werf heeft een unieke oplossing bedacht waardoor de lijnen via een gat in het dek automatisch benedendeks op een katrol gerold worden. Door middel van een rubberen ring, die tegen werkt dat de lijnen te ver naar binnen gaan, blijven de landvasten precies met de lus bij de kikkers liggen. De lijnen liggen dus altijd goed, en kunnen snel gebruikt worden tijdens het aanleggen (zie video voor een demonstratie). De kikkers zelf zijn ook niet van gisteren, deze zeer strak vormgegeven items zijn namelijk inklapbaar waardoor ze de mooie lijn van de boot nauwelijks onderbreken.


De Compagniesloep wordt geheel met de hand in Nederland gebouwd, en is zoals alle extra’s doen vermoeden geen massa product. Kopers kunnen vrijwel alles naar eigen smaak laten bouwen en zijn totaal niet gebonden aan de boot zoals hij nu gepresenteerd wordt. Niet alleen het voorkomen en de luxe die de sloep biedt nomineren hem voor de Rolls Royce onder de sloepen, ook de prijs liegt er niet om. Voor 179.000,- euro wordt hij geheel vaarklaar geleverd, maar dan heb je wel een zeer robuuste kwalitatief hoogwaardige sloep die je niet snel in het dagelijks leven tegen zal komen. En dat is precies wat potentiële kopers willen…

Specificaties:
Lengte: 8,55 meter
Breedte: 2,78 meter
Gewicht: 2.900 kg
Dieseltank: 145 liter
Watertank: 80 liter
Vuilwatertank: 60 liter
Snelheid: ongeveer 17 km/h
Motor: Volvo Penta D2-55
Vermogen: 56pk (mogelijkheid tot zwaarder)
Prijs: 179.000,- euro

Copyright afbeeldingen: CompagnieSloep

Meer info?
Compagniesloep
Mazeryachting: verkoper

Reageren