Mokum Mariteam is wat ons betreft een prima initiatief begonnen om de Amsterdamse binnenstad van zo veel mogelijk vrachtverkeer te ontzien. Waarom niet gewoon bevrachten zoals ze dat vroeger deden, maar dan op een zo milieuvriendelijke manier, moeten ze gedacht hebben. En ze hebben de oplossing…
Mokum Mariteam is een samenwerkingsverband tussen Koninklijke Saan, Rederij De Nederlanden, Rederij ’t Smidtje, Icova en de Canal-Company. Al deze bedrijven hebben de krachten gebundeld en een elektrisch aangedreven vrachtschip voor in de binnenstad van Amsterdam ontwikkeld. Het schip is 20 meter lang, 4,25 meter breed en wordt gebouwd door scheepswerf Bocxe in Delft. De inhoud van het schip, 85 m3, staat gelijk aan die van 4 volle compacte vrachtwagens. Door de inzet van dit vrachtschip komen dus behoorlijk wat vervuilende ritjes te vervallen.
Het schip is uitgerust met de meest moderne techniek op het gebied van elektrische aandrijvingen. De elektromotoren worden gevoed door flink wat accu’s, en ook de kraan die gebruikt wordt voor het laden en lossen werkt op basis van dezelfde techniek. Het eerste wat in je opkomt is natuurlijk dat hij om de 2 uur bijgeladen moet worden, maar door de geavanceerde techniek kan hij rustig een dag lang in bedrijf zijn zonder aan de walstroom te moeten.
Onlangs is het casco van de eerste boot in Delft te water gelaten (zie foto) om direct door te varen naar Vinkeveen, waar Koeleman Elektro uit Mijdrecht de elektrische installatie gaat inbouwen. Wanneer alles volgens plan verloopt is het schip vóór Sail 2010 af om de daar zijn eerste taak, als bevoorrader van de klassieke zeilschepen, te volbrengen.
Bootblog.nl steunt dit milieuvriendelijke plan en hoopt dan ook dat het een groot succes wordt.
Meer info? Mokum Mariteam
Foto: Frans Bocxe