Op Boot Dusseldorf staan natuurlijk ook de nodige primeurs. Dit betekend niet dat er nog niks bekend is over die boten, maar ze worden wel voor het eerst getoont. Zo ook deze Nederlandse Tryvia 1300 GT, een snelvarend stalen jacht…
Vele, zowel grote als kleine werven, proberen al jaren de perfecte ‘hybride’ romp te ontwikkelen. De bedoeling hiervan is om de vaareigenschappen van een waterverplaatser en een snelvarend jachte te combineren tot “best of both worlds”. We hebben er nog niet mee gevaren, maar het lijkt alsof het Nederlandse Tryvia Yachts een goede oplossing gevonden heeft, de 1300 GT is namelijk een snelvarend jacht met een stalen romp.
Scheepsarchitect Jan Visser, die de snelvarende stalen romp voor Tryvia ontworpen heeft, kwam eerder met het eerste snelvarende stalen jacht, de Tryvia 1250 cabrio. Maar is het wel zo snelvarend als de term doet vermoeden? Snelvarend betekend eigenlijk niet veel meer dan een jacht dat sneller dan zijn rompsnelheid kan varen. Halfgeleiders en planerende jachten vallen hier dus onder want waterverplaatsers kunnen niet sneller dan de rompsnelheid. Er is nog vrij weinig bekend over de topsnelheid van de 1300 GT, maar uit een test blijkt dat hij ongeveer 22 km/h (maar 11 knopen) haalt. Niet echt super snel dus, maar aangezien zijn rompsnelheid ongeveer 15 km/h (8 knopen) is mogen ze hem snelvarend noemen.
De Tryvia 1300 GT wordt voortbewogen door maar 1 motor, een Steyr met 280pk. Wellicht zal hij harder varen met 2 motoren aan boord, maar dan neemt het gewicht natuurlijk ook weer toe.
Voor wie Tryvia Yachts nog niet kent, het is een Nederlands familiebedrijf dat ongeveer 4 tot 5 jachten per jaar bouwt. Aan de ontwikkeling van de nieuwe 1300 GT hebben ze ongeveer 4 jaar gewerkt en minimaal 2 prototypes voor verspijkerd. Voor meer informatie, bezoek de Tryvia website…
Specificaties Tryvia 1300 GT:
Lengte: 13,45 meter
Breedte: 4,10 meter
Diepgang: 1,10 meter
Gewicht: 11.000 kg
Brandstof tank: 720 liter
Water tank: 608 liter
Accomodaties: 2 + 2 bedden
Motor(en): 1x Steyr 280pk
Certificatie: CE B
2 reacties
Ik begreep dat Tryvia heeft laten zien dat zelfs met een lichte motor van slechts 280pk het schip door het gepatenteerde onderwaterschip in plané komt. Vanaf dat moment kom je “los” van de rompsnelheid en betekent elke extra pk extra snelheid. Dit heette onmogelijk te zijn. Ik hoorde dat zelfs de Duitse waterpolitie geïnteresseerd is!
@Theo,
Dat klopt inderdaad. Met een relatief lichte motor zorgt de gepatenteerde romp van Jan Visser er voor dat het jacht boven zijn rompsnelheid uit kan komen.