John Greiner van Steelfish sloepen was al voor de opening op de Hiswa omdat hij zijn eigen stand op moest bouwen. Aangezien hij periodiek een stukje voor Bootblog wil schrijven deelt hij bij deze zijn ervaringen van de dag voordat de Hiswa open gaat…
“Het nieuwe vaarseizoen is weer losgebarsten, we snakken met zijn allen naar water en zon…
Zelf heb ik al een paar lekkere uurtjes midden in de winter genoten van een bleek winterzonnetje,
en ik moet zeggen dat is ook fijn. Geen kip op het water te zien, windstil, zonnetje, in de sluis liggend
had ik de neiging om te gaan liggen zonnebaden.
Rondlopend op de HISWA in opbouw, zie ik veel vertrouwde gezichten, bekende merken en
modellen. Er wordt druk getimmerd en geklust om alles spik en span te krijgen. Altijd een verassing
om te zien dat het op maandagavond nog een rotzooi is en er dinsdagochtend gewoon een
glimmende beurs zijn opwachting maakt. Vorig jaar was er veel standruimte niet verkocht maar dit
jaar zijn alle hallen weer volgeboekt en is iedereen optimistich.
Op de beursvloer in opbouw is al te zien dat er lichte verschuivingen ontstaan in de markt en
nichemarkten volwassen worden. Zo is het elektrisch varen bijvoorbeeld al niet meer te stuiten. Voornamelijk nog kleine bootjes voor in de gracht maar er zit progressie in. Zo valt de stijlvolle “Stroom” op, dit is een 6 meter aluminium sloep met Torqueedo elektrische aandrijving. Ook zie ik goede ontwikkelingen voor de “grotere” zeilboten op elektrisch vaar gebied. Er zijn namelijk al schroeven die tijdens het varen de accu’s opladen, dus gratis stroom door omzetting van windenergie.
Ook de aluminium boten maken op dit moment een opmars want er zullen in 2011 veel nieuwe modellen het levenslicht zien. Op de Hiswa staat onder anderen een aluminium speedboot in de 100.000,- euro klasse en Casco aluminium reddingssloepen van Steelfish, die overigens ook compleet geleverd kunnen worden. Veel booteigenaren zien steeds meer het voordeel van het onderhoudsvrije
karakter van aluminium. Het roest niet, krijgt geen osmose en hoeft niet geschilderd te worden.
Bij de polyester boten valt de OUTLAW op, groot en groter lijkt hier het devies, wel zie ik dat de
mallenmaker wat beter zijn best had kunnen doen. De jongens van MV Yachts zijn nog druk bezig om
hun tender HISWA klaar te maken, iets wat een grote herkenning is voor mij want vorig jaar stonden
de jongens ook tot diep in de nacht te schuren en te schroeven.
Bij het polyester valt ook “het slepertje”op een sleepboot van polyester, niet mijn smaak overigens
maar goed ieder zijn ding. En passant staan we nog even bij een niet nader te noemen boot en
constateren we dat er geen goed corecell gebruikt is en er daardoor grote blaasvorming is ontstaan.
Dit komt door de hitte van de zon op het zwarte polyester. Afhankelijk van het type corecell dat gebruikt is, ontstaat er namelijk gasvorming bij 80 of 160 graden. In dit geval dacht de werf blijkbaar een besparing gevonden te hebben, maar uiteindelijk betaalde de prijs dus alsnog. Toch jammer voor een boot van 90.000 euro.
Ik ga zo even de deur uit om een paar zitzakken te kopen, want de proefvaarten komen er weer aan,
het vaarseizoen is weer losgebarsten! Oh ja en de grote trend? Dat is toch denk ik de snelvarende
sloep aan het worden voor de komende jaren. Steeds meer merken komen met een snelle versie van
hun huidige modellen. Daarnaast zien natuurlijk steeds meer nieuw ontwikkelde sloepen die op snelvaren gericht zijn het licht. Een trend? Wellicht maar als ik het goed zie wel een blijvende trend.”