?>

Menorquin laat nieuwste E56 zien

0


Zoals we ruim een maand geleden aankondigden komt de Spaanse werf Menorquin, naast de nieuwe E43, ook met een 56 voet grotere broer. Deze E56 is net als de E43 onderdeel van de nieuwe Efficient Line waarmee de werf milieubewuste jachten wil brengen…

De E56 is eigenlijk nog milieuvriendelijker dan zijn kleinere broertje aangezien deze over een optionele hybride aandrijving beschikt. Waarom ze dan toch beide binnen de ‘Efficient Line’ vallen is nog niet helemaal duidelijk, maar het lijkt ons dat de E43 in de toekomst ook met hybride aandrijving geleverd kan worden [waarom niet?]. In ons artikel over de E43 gaven we aan dat beide jachten met het Volvo IPS systeem geleverd zullen worden, dit klopt echter niet. De E56 zal wel een vergelijkbare aandrijving hebben, maar dan door middel van twee ZF propellor PODS welke gewoon naar de achterzijde van de boot wijzen. Bij het Volvo IPS systeem wijzen de schroeven namelijk naar de voorkant van de boot om zo nog sneller en makkelijker te kunnen manouvreren.


Ook de Menorquin E56 zal zowel in coupe als flybridge uitvoering te bestellen zijn, wij kiezen echter voor de flybridge variant aangezien dit veel beter bij het Nederlandse weer past. [Waarom?] ok, we leggen het nog een keer uit. Wanneer het lekker weer is zit je bovenop maar we kennen Nederland, het weer kan zo omslaan en dan stuur je gewoon verder met een goed dak boven je hoofd. Overal op voorbereid dus, want als het zonnetje schrijnt baal je wel wanneer je alleen binnen kan zitten.


Door zijn grotere afmetingen heeft de E56 vanzelfsprekend veel meer ruimte. Net als bij de E43 is de werf hier ook zeer goed mee omgesprongen door voor een jacht van ongeveer 17 meter behoorlijk wat slaapplaatsen te creeren. In totaal kunnen er 8 personen aan boord blijven slapen, 6 hiervan vertoeven in 3 tweepersoons kamers met eigen badkamer. De twee overige gasten kunnen op de bank in de salon, welke tot een groot tweepersoons bed omgetoverd kan worden, plaatsnemen. Al deze gasten worden, indien nodig, door een bemanningslid verzorgt welke zijn eigen slaapvertek inclusief badkamer heeft.


De flybridge op deze E56 is anders dan bij de kleinere E43 behoorlijk ruim, waarschijnlijk zelfs de grootste flybridge die de werf tot nu toe ooit gebouwd heeft. In vergelijking met de E43 is er een kleine bar aan toegevoegd met een wastafel, kraantje en koelkast. De achterkant van de flybridge kan perfect gebruikt worden voor het plaatsen van een bijboot of gewoon grote zonnestoelen.

De Menorquin jachten staan nooit bekend om haar snelheden, maar juist het lekkere rustige varen. Ook de E56 lijkt weer aan deze verwachting te voldoen met behoorlijk wat power aan boord die op een rustige manier ingezet wordt. De twee diesel motoren van 480pk per stuk zullen hem op een kruissnelheid van ongeveer 13 knopen en een topsnelheid van 15 knopen brengen, maar hier valt meer over te zeggen wanneer de eerste testen gedaan zijn…

Specificaties Menorquin E56:
Lengte: 17,69 meter
Breedte: 5,19 meter
Diepgang: 1,17 meter
Gewicht: (schatting) 25 ton
Vol geladen gewicht: (schatting) 27 ton
Brandstof tank capaciteit: 1.750 liter
Water tank capaciteit: 1.000 liter
Slaapkamers: 3 + 1 crew
Badkamers: 3 + 1 crew
Bedden: 6+2, 1 crew
Vermogen: 2x 480pk (=960pk)
Kruissnelheid: 13 knopen
Topsnelheid: 15 knopen
Werf: Menorquin

Reageren