Afgelopen week was Bootblog op de Marine Equipment Trade Show (METS) 2011 in de Amsterdamse Rai. Deze wereldwijd grootste beurs voor jachtbouw toeleveranciers is een mooie graadmeter voor de stand van zaken in de nautische industrie…
Anders dan de meeste boatshows of beurzen van dit jaar heeft de METS meer bezoekers dan het voorgaande jaar ontvangen. In 2010 bezochten 18.861 bezoekers de 1.320 exposanten terwijl dit jaar in drie dagen maarliefst 19.323 bezoekers langs 1.331 exposanten kwamen. Dat is een groei van ongeveer 2% terwijl vrijwel alle consumenten beurzen met een daling in het bezoekersaantal kampten. Deze positieve cijfers kunnen uiteraard niet direct doorgerekend worden naar een groei in de nautische sector, maar het zegt wel iets over de positiviteit binnen de branche. Wanneer werven namelijk de tijd nemen om te komen en toeleveranciers geld uit willen geven aan het bekendmaken van hun producten (door een stand te huren bijvoorbeeld) kunnen we wel stellen dat de klad er niet geheel in zit.
Ook de algemene sfeer op de beurs was positief. Wij spraken met verschillende bedrijven die op hun beurt ook weer over de successen bij diverse werven spraken. Vooral in het hogere segment (lees superjachten) lijkt het goed te gaan. Uit nieuws berichten van de afgelopen tijd blijkt daarentegen natuurlijk wel dat niet elke werf lekker gaat, maar over het algemeen lijkt het de goede kant op de gaan. Vooral kleinere werven in het middensegment hebben het in deze economische tijden lastig (kijk naar Holterman).
Het is ontzettend gaaf om wederom bevestigd te krijgen dat Nederland een zeer belangrijke rol in de internationale nautische sector speelt. Naast veel Nederlanders en Nederlandse toeleveranciers waren er namelijk mensen vanuit de hele wereld op de beursvloer. Per land was er een eigen paviljoen en ook het merendeel van de bezoekers sprak Engels met elkaar. Voor consumenten is de beurs zeker niet zo spannend als de bekende grote boatshows, maar daar is hij ook niet voor bedoelt. Juist mensen vanuit de branche deden contacten op en konden weer met elkaar socializen. Naast ontzettend veel stands en exposanten waren er interessante seminars en workshops waar een ieder zijn kennis op een hoger niveau kon brengen.
Apart van alle andere bedrijven was er het Superyacht Pavilion waar superjacht werven de nieuwste snufjes voor hun toekomstige jachten konden vinden. Hierbij moet je denken aan, loopplanken, tenderliften, boegschroeven, groene apparatuur, stootranden, beveiligingsbedrijven, radarsystemen, onderwater beveiliging met Sonar geluiden, kogelvrij glas, liftschachten, partijspoorten, watervaste deuren, brandveiligheid, relingen, houtfabrikanten en natuurlijk bedrijven die de refit van je superjacht kunnen verzorgen. Natuurlijk waren vrijwel alle Nederlandse superjacht werven aanwezig, maar slechts twee hadden een eigen stand. Dit waren de motorjacht werf Amels en zeiljacht werf Royal Huisman. Beiden stonden niet op de beurs om jachten te verkopen, maar met de focus op het verbouwen van bestaande jachten.
We schreven van de week al over de DAME innovatieprijs, maar hebben hem nu natuurlijk even van dichtbij bekeken (en stiekem een foto gemaakt). Naast het deel waar de DAME innovatieprijs winnaars tentoongesteld stonden was ook de METS VIP ROOM. Misschien waren we er op het verkeerde moment, maar die was helemaal leeg. Gaat het dan toch niet zo goed met de branche of zijn zakenlieden in de nautische sector niet zo gecharmeerd van decadent gedoe?
Zoals gezegd was het geen spectaculaire beurs voor consumenten, maar om een kleine impressie te geven hieronder wat door ons genomen foto’s. Volgend jaar vindt de METS weer in de Rai plaats op 13, 14 en 15 November 2012. Ook dan zullen we een kijkje nemen en zien hoe de branche er over een jaar voorstaat…
[Met dank aan Van Styn marine panels and solid wood voor de uitnodiging]