Breedendam Yachts, bekend van die mooie gentleman’s sloepen met dat rode vlaggetje met een B, komt met een gaaf gelijnd 12 meter jacht. De MTB Fourzero…
De MTB Fourzero dankt zijn naam aan de Britse ‘Motor Torpedo Boats’ welke in de tweedewereld oorlog als antwoord op de overweldigende Duitse vloot ontwikkeld werden. De MTB’s werden anders dan andere marine boten van hout gemaakt waardoor ze enerzijds niet door de radar gezien werden en anderzijds erg snel waren. De MTB’s van 15 tot 30 meter lang behaalden topsnelheden tussen de 30 en 50 knopen en vielen met 2 tot 4 torpedo’s Duitse slagschepen aan.
Grondlegger van Breedendam Yachts, Puk van Burkom, werd door de snelheid en vormgeving van deze Britse marine boten geinspireerd en wilde dit doorvertalen naar een plezierjacht. De werf die normaliter vooraanstaande sloepen bouwt komt daarom nu met twee MTB jachten, waarvan dit de MTB Fourzero is.
We vinden het zo op het eerste gezicht een erg fraai jacht met een mooi lijnenspel. De strakke neus en brede spiegel zijn kernmerkend voor Motor Torpedo Boats en geven deze MTB van Breedendam een tijdloze en luxe uitstraling. Anders dan de klassieke MTB’s is deze Fourzero opgebouwd uit aluminium met “houtlook” afwerkingen. Hij is dus onderhoudsvriendelijk en relatief licht, maar wel met behoud van de klassieke vormgeving. Hij doet ons eerlijk gezegd wel een beetje aan de Mulder Favorite serie denken. Dit is ook niet heel raar want beide jachten komen van de tekentafel van Guido de Groot Design. Deze mogelijke overeenkomsten (Guido de Groot kan ons vast honderden details geven die niet overeenkomen) vinden wij helemaal geen probleem want beide jachten zijn een genot om naar te kijken.
De MTB Fourzero is uitgerust met alle comfort die je van een luxe jacht mag verwachten. Hieronder vallen in ieder geval de ruimte eigenaarshut inclusief bed met ergonomisch matras, een volledige keuken inclusief afwasmachine en overal stahoogte van 2 meter.
De vaareigenschappen zullen erg goed zijn met een relatief bescheiden gewicht van 12,6 ton en twee 435pk sterke Volvo Penta IPS600 motoren. Het IPS systeem zorgt in combinatie met de aluminium romp uiteraard voor een zeer goede wendbaarheid. De topsnelheid zal rond de 38 knopen liggen, maar voor mensen die alleen rustig willen varen komt er ook een langzaamvarende uitvoering.
Wij vinden het dus een erg fraai vormgegeven jacht, maar vragen ons wel af of de markt hier nu aan toe is, we hopen het. In ieder geval een perfecte upgrader voor mensen die op dit moment een Breedendam sloep varen…
Meer info: Breedendam Yachts
2 reacties
Awesome blog! Is your theme custom made or did you
download it from somewhere? A design like yours with a few simple adjustements would really make my blog jump out.
Please let me know where you got your design. With thanks
Een mooi jacht dat de herinnering aan die MTBs uit de oorlog fraai levend houdt. Was de afgebeelde 102 niet een Nederlandse boot? Er voeren in de oorlog diverse van deze scheepjes onder Nederlandse vlag.
Toch moet ik even meedelen dat je geschiedenis wat rammelt.
De Duitse vloot was nooit “overweldigend”, dat was de Britse Royal Navy de hele oorlog door [zelfs vlak na het verlies van HMS Hood].
Er heeft nooit een MTB een Duits slagschip aangevallen [al zouden ze het vast en zeker gedaan hebben als ze ooit de kans hadden gekregen]. De houten MTBs waren vooral de tegenhangers van de stalen Schnellboote [die de Engelsen E-boats [Enemy-boats noemden], een soort überMTBs met Mercedes-Benz motoren, en daartegen hadden ze het meestal zwaar. De houtbouw betekende wel dat de Britten gewoonlijk meer van die lichte scheepjes ter beschikking hadden dan de Duitsers.