Windmolens op zee zijn gevaarlijk voor de scheepvaart, zo waarschuwt Ed Veen, directeur van de Nederlandse Kustwacht vandaag in de Telegraaf. “Schepen hebben het al krap op de steeds drukker wordende Noordzee. Door een groeiend aantal windmolens moeten ze het met nog minder ruimte doen. Elk obstakel vergroot de kans op conflicten”, waarschuwt hij. Ter illustratie wijst hij op de 100 tot 150 schepen die jaarlijks stuurloos raken op de Noordzee. “Er hoeft er maar één een windpark in te drijven en je hebt een incident zoals met het cruiseschip Costa Concordia. Dat kostte de Italiaanse staat een miljard euro”, aldus de kustwachtdirecteur.
Nu vinden wij dat nogal grote woorden, want er raken nauwelijks cruiseschepen op drift op de Noordzee. En de vaarroutes zijn ver weg van de windmolenparken, dus een schip moet wel heel erg uit koers raken, wil deze tegen een windmolen opknallen. En zelfs dan, zal de bemanning vast al van boord zijn en veilig in een reddingsloep zitten.
Maar goed, een gedegen onderzoek naar het gevaar van windmolens voor de scheepvaart schijnt nog niet te bestaan, volgens de kustwachtdirecteur en dat is wel vreemd. Dit lijkt ons eerder een project voor de IMO, de International Maritime Organisation, die ook het zeerecht beschermen, dan de Nederlandse overheid.
Ook voor de pleziervaart blijft het opletten en dan met name voor zeilers, dat ze niet tegen een windmolen varen. Maar je ziet zo’n gevaarte al van heel ver boven het water uitsteken, dus er zullen maar weinig waaghalzen zijn die het leuk vinden om slalom te spelen met deze energiereuzen.