Update: Van der Heijden breidt uit in meters

0


Zoals eerder beschreven wil de Nederlandse werf Van der Heijden een steeds grotere rol binnen de internationale strijd om Mediterraanse jachten gaan spelen. De eerste stap hierin was de nieuwe 2000 Superior, de plannen rijken echter verder met de 2500 en de 3300 waar nu meer over bekend is…

De 2500 Superior is al in een vergevorderd stadium (zie de eerste foto’s onderdaan dit artikel), deze verschilt naast het formaat niet veel van de 2000. Hij wordt namelijk op dezelfde manier en met dezelfde materialen (stalen romp en aluminium opbouw) gebouwd. Het unieke aan deze 2500 is zijn gewicht van maar 48 ton, dit wijkt namelijk nauwelijks af van een polyester jacht met dezelfde afmetingen.

Het grootste verschil met zijn kleinere broertje is natuurlijk de ruimte die hij biedt. Standaard wordt hij geleverd met 5 gasten cabines en een tweepersoons crewcabin onder het achterdek. Een ideaal “klein” superjachtje dus dat nog net met een standaard groot vaarbewijs bevaren mag worden. Het enige wat wij niet begrijpen is de motor keuze. Van de Heijden gebruikt namelijk dezelfde motoren als in de 2000 Superior, de 2 Iveco motoren met ieder 825 pk. Het jacht weegt echter wel 10 ton meer waardoor hij een maximale snelheid van maar 18 knopen zal behalen. Hopelijk is het in de toekomst mogelijk om wat zwaardere motoren te kiezen.

Het tweede project waar Van der Heijden mee uit wil breiden is de 3300 Superior. Ook dit is geen Wereldnieuws, maar we hebben nu wel een schets voor jullie. Het zal om een twee-en-half-decks “superjacht” van 33 meter gaan waarbij de stuurpositie verhoogd boven het maindeck ligt. Dit biedt uiteraard behoorlijk wat ruimte op het maindeck wat een waar superjacht gevoel zal geven. Helaas is er nog geen informatie over prestaties en indelingen vrijgegeven, dit houden jullie nog van ons tegoed.

Reageren