?>

Vlaggeschip & Instapper: Austin Parker

1


Bootblog wordt steeds volwassener, daarom zijn we ook toe aan weer een nieuwe serie. Hierbij presenteren we jullie ons nieuwste hoofdstuk, ‘Vlaggeschip & Instapper‘. Een serie waarin we jullie per merk de grootste en kleinste uit de range presenteren. Austin Parker mag aftrappen met zijn grote, en kleine, vertaling van de Lobsterboot…

Austin Parker 72 flybridge

Maar wat is eigenlijk een Lobsterboot? Zoals de naam al doet vermoeden is dit type boot eigenlijk ontwikkeld om kreeften mee te vangen. In Amerika (maar ook ver daar buiten) worden de lobsterboten nog steeds voor de visserij gebruikt. Door generaties vissers en botenwerven is het Lobsterboot model flink doorontwikkeld tot de robuste boot die het tegenwoordig is. Van origine is het een rondspant half glijder met een scherpe boeg, lange achterkuip en relatief korte opbouw. Het roer en de schroef zijn normaal gesproken goed in de romp verzonken zodat de vissers de boot door kunnen laten vallen wanneer er onderhoud gepleegt moet worden. Daarnaast zal er weinig schade ontstaan bij het aan de grondraken als de “kreeft kooien” opgehaald moeten worden.

Austin Parker 42 Sport

Het Lobsterboot model is de laatste jaren ook flink in trek bij de plezier jachtbouw. Merken als Mochi, GrandBanks, het Nederlandse Rapsody en Austin Parker maken hier dan ook goed gebruik van. Deze luxe vertalingen van de originele vissersboot zijn natuurlijk niet meer te vergelijken met hoe het ooit ontstaan is, maar de lijnen zijn wel erg tijdloos en elegant.

De grootste Austin Parker die op dit moment geproduceerd wordt is de 72 Flybridge. De kleinste is de 42 (open of sport). Beide jachten delen dezelfde basis lijnen, maar verschillen uiteraard flink qua ruimte en luxe aan boord.

Austin Parker 42 Sport Slaapkamer

Naast het aantal bedden (10 bij de 72 voeter en 4 bij de 42 voeter) zijn er nog een aantal verschillen qua specs die wel aandig zijn om te noemen. De 72 voeter heeft bijvoorbeeld 2 motoren van ieder 700pk terwijl zijn kleine broertje er maar 2 van 480pk heeft. Gek genoeg hebben beide jachten wel precies dezelfde kruis- en topsnelheid. Beide varen namelijk het best bij 30 knopen en het hartst op 34 knopen. Vergeleken met de 3 powerboten (Magnum, Cigarette en Metamarine) waar we afgelopen week over schreven is dit natuurlijk niet veel, maar prima prestaties voor dergelijke cruisejachten. Zoals beschreven lopen de boten niet erg uiteen qua slyling, ook in het interieur ligt dit vrij dicht bij elkaar. Er wordt veel gebruik gemaakt van licht hout, iets dat niet echt onze voorkeur heeft maar in zowel Amerika als Australie erg populair is. Het doet wat ons betreft wat goedkoop aan voor een jacht met zo’n stijlvol uiterlijk.

Austin Parker 72 Flybridge Slaapkamer

Wat ons betreft moet Austin Parker het vooral van het uiterlijk hebben. Het is een mooi stijlvol voorkomen met geen rare ‘moderne’ raampartijen en zeer tijdloze lijnen. Natuurlijk heeft ieder zijn eigen smaak dus oordeel zelf aan de hand van de afbeeldingen. Mensen met een flink gevulde bankrekening kunnen voor de Austin Parker 72 Flybridge kiezen, maar wij denken dat de Austin Parker 42 Open of Sport beter in het Nederlandse waterlandschap past…

Specificaties Austin Parker 72 flybridge & Austin Parker 42 Open/Sport:

 72 Flybridge42 Open/Sport
Lengte:21,75 meter12,50 meter
Breedte:6,25 meter3,96 meter
Diepgang:1,60 meter
Gewicht:45 ton13 ton
Brandstof capaciteit:5.200 liter1.400 liter
Water capaciteit:1.100 liter300 liter
Slaapplaatsen:104
Motoren:2x MAN diesels2x Yanmar Diesels
Vermogen:1.400 pk960 pk
Kruissnelheid:30 knopen30 knopen
Topsnelheid:34 knopen34 knopen
Prijs:2.600.000,- euro (2010)495.000,- euro (2010)
Werf:Austin ParkerAustin Parker


Austin Parker 72 Flybridge afbeeldingen:

Austin Parker 42 Sport afbeeldingen:

1 reactie

  1. sophia Journee on

    Wat een leuke rubriek!”Vlaggeschip en Instapper” leuke vergelijking. Interressant om te lezen wat de achtergrond is van zo’n mooi model.In dit geval een “Lobsterboot” leuk om te weten.Ik vind de Austin Parker een prachtige boot Een mooie lijn.Met een zeer ruime kuip.De 42 open/sport zou mijn keus kunnen zijn.Ik zie uit naar het volgende artikel “VLAGGESCHIP EN INSTAPPER”

Reageren