Sealine komt na bijna 10 jaar met een nieuw coupe model, de Sealine C48. In 2002 waren ze nog trendsetter met de C39, maar intussen hebben behoorlijk wat werven Sealine ingehaald met een up-to-date coupe jacht. Eindelijk komt de Engelse werf met een jacht in het straatje van bijvoorbeeld de Fairline Targa 50 en de Princess V52…
Qua romp is er eigenlijk niks nieuws onder de zon, maar dat hoeft ook niet want de onlangs geintroduceerde SC47 (grote broertje van deze) heeft een prima mal. De C48 zal daarom gebaseerd zijn op deze romp, maar dan met een vaste hardtop voorzien van een schuifdak met twee grote dakramen erin. Nu vragen jullie je natuurlijk af waarom we over 10 jaar geleden spreken, want de SC47 is toch ook een coupe model? Niet helemaal, dit jacht is volgens de type aanduiding een echte “Sports Coupe”, een jacht dat in het verlegde ligt van de open speedboten. De nieuwe C48 is een echte Coupe, deze is namelijk direct afgeleid van de flybridge modellen maar dan zonder “pet”. Om het makkelijker te maken: Sports coupe’s hebben een softtop die geheel open kan terwijl coupe’s een vast schuifdak hebben met vaak een glazen raam erin.
Het grote voordeel van een coupe model in vergelijk met een sports coupe is de luxe en comfortabele salon welke vergelijkbaar is met die van een flybridge jacht. Hij beschikt echter maar over 1 verdieping (benedendeks achterwege gelaten) waardoor het voor veel mensen makkelijker bewegen is. Zoals jullie van ons gewend zijn, gaat onze voorkeur echter naar een flybridge. Als de ruimte er toch is, waarom dan niet gewoon een klein speedbootje, in de vorm van een tweede stuurpositie, op het dak? Het enige sterke argument voor dit type jachten is wat ons betreft het schuifdak dat door de dakramen, en wanneer het open staat, de salon veel lichter en ruimer maakt.
De C48 heeft qua design gelukkig veel gelijkenissen met de F42, want die strakke maar toch tijdloze lijnen bevallen ons wel. Natuurlijk hebben ze niet gewoon de flybridge van dit model gehaald en alle maten een beetje opgerekt, maar echt een nieuw jacht ontwikkeld. Zo is de kuip volledig ingedeeld op het binnen/buiten gevoel met bergruimte aan de zijkanten en een bank centraal tegen de achterkant. Om hem extra ruimte te geven heeft de kuip geen vaste eettafel, maar kan de tafel uit de salon ook hier in de vloer vastgezet worden. Binnen in de salon is het net als bij zijn kleinere broertje (met pet) de F42 erg licht en oogt het ruim door de grote ramen rondom. Van buiten geven deze ramen, die aan de voorkant mooie afgeronde hoeken hebben, hem zijn karakteristieke en tijdloze uiterlijk.
De stuurpositie staat op een klein “podiumpje” waardoor er benedendeks meer sta-hoogte in de eigenaarshut ontstaat. Een bijkomend voordeel hiervan zal tevens een beter zicht over het voordek zijn, wat je wel nodig hebt wanneer je niet boven kan sturen. De benedenstuurpositie van een flybridge jacht heeft namelijk vaak een wat beperkter zicht, dat is hiermee waarschijnlijk volledig opgelost. Benedendeks bevindt zich midschips een ruime eigenaarshut over de volledige breedte met een en-suite badkamer. Meer naar voren zit de keuken, welke helaas niet naar boven verplaatst zou kunnen worden. Daarnaast een tweepersoons hut met stapelbed welke de badkamer met de VIP-suite voorin de punt van het jacht moet delen. Als optie is het zelfs mogelijk om achterin het jacht, boven de twee motoren, een crew cabin te bestellen. Het lijkt ons geen pretje om hier te slapen, maar als je hem niet kan kopen is er toch een reden om aan boord te verblijven (als bemanning).
Er is uiteraard nog niks over de prestaties bekend, maar de dubbele Volvo motoren met IPS600 aandrijfsystemen zullen hem vast naar een snelheid van ongeveer 30 knopen krijgen. Zoals eerder beschreven moet hij volgens Sealine concurreren met de Fairline Targa 50 en de Princess V52. Een flinke uitdaging want hij is ruim 170.000 euro goedkoper dan deze beide jachten. Valt hij dan niet gewoon in een ander segment? Hij zal namelijk vanaf 445.700,- euro te koop zijn, geen verkeerde prijs voor zo’n volledig jacht…
Specificaties Sealine C48:
Lengte: 14,90 meter
Breedte: 4,48 meter
Diepgang: 1,10 meter
Doorvaarhoogte: 3,56 meter
Gewicht: 14.500 kg
Brandstof capaciteit: 1.500 liter
Max aantal personen: 12
slaapplaatsen: 9
Aandrijfsysteem: Volvo IPS600
Motoren: Volvo Diesels
Prijs: 445.700,- euro
Werf: Sealine